لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۳ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۵۵

افزایش بیکاری در بلخ سبب فقر، اعتیاد و افزایش جرایم جنایی شده است


بیکاری و تنگ دستی روز افزون در ولایت بلخ سبب ایجاد مشکلات اقتصادی در جامعه شده و مردم را نیز نسبت به آینده نگران ساخته است.

شماری زیادی از باشندگان ولایت بلخ از افزایش روز افزون بیکاری در این ولایت شکایت داشته می گویند: با روی کار آمدن حکومت وحدت ملی زمینه فرصت های کاری نیز در بلخ کاهش یافته و مردم در حالت بحران اقتصادی به سر می برند.

باشندگان ولایت بلخ می گویند: با وجود سرازیر شدن میلیارد ها دالر کمک جامعه جهانی در طول بیش از یک دهه دولت در قسمت بلند بردن سطح اقتصاد زندگی مردم بی توجه باقی مانده و با تشکیل حکومت وحدت ملی این بی توجهی بیشتر از گذشته شده است.

مردم دولت محلی بلخ را به بی توجهی متهم نموده می گویند: مقامات محلی نتواسته اند تا فرصت کاری را در ولایت نسبتاً امن شمال برای مردم ایجاد کنند.

چوک مخابرات شهر مزارشریف و چوک شاروالی این شهر همه روزه شاهد صد ها جوان بیکار است که انتظار دریافت کار شاقه را در بدل روز مزد دارند. اما با روز ها انتظار باز هم این زمینه برای شان فراهم نمی شود.

چند تن از همین افراد در صحبت با رادیو ازادی چنین گفتند:

"1- بیکاری است، کار نیست، دولت به مردم بی توجه است، کسی نیست که حرف ما را گوش کند و در حین حال بیش از 10 روز می شود کار نیافتم.

2- کدام دولت؟ دولت مقامات خود را پول سرمایه می دهد، هیچ کسی غم غریب را ندارد، کاری چی، از ماه رمضان تا حال انتظار کار را دارم، اما کسی یافت نشد که برایم کار بدهد.

3- مردم بیچاره از غریبی و تنگ دستی به مواد مخدر رو آورده اند، دزدی می کنند، جرم روز به روز در بلخ افزایش یافته است."

در عین حال مسوولان اداره کار و امور اجتماعی ولایت بلخ علت افزایش کار را تراکم نفوس در بلخ، ایجاد نا امنی در سایر ولایات شمالی و عودت های دسته جمعی عنوان کرده می گویند: دولت در قسمت مساعد ساختن شرایط بهتر زندگی به این افراد بی توجه بوده است.

گلالی هوتک مسوول ریاست کار و امور اجتماعی در بلخ می گوید که نسبت به سال گذشته میزان بیکاری در این ولایت 30 درصد افزایش یافته است.

خانم هوتک در صحبت با رادیو آزادی گفت که جهت کاهش سطح بیکاری در کشور دولت باید اقدامات لازم و به موقع را انجام دهد:

"سطح بیکاری در افغانستان در مجمع بلند رفته است، اما باید بگویم که در بلخ این سطح بیشتر از هر ولایت دیگر بوده که تراکم نفوس در اثر نا امنی ها در ولایات همجوار در بلخ بیشتر گردیده و رقم بیکاری نسبت به گذشته 30 درصد بلند رفته است."

در حالی مسوولان اداره کار و امور اجتماعی بلخ از افزایش 30 درصدی سطح بیکاری در این ولایت ابراز نگرانی می کنند که بیکاری روز افزون و تنگ دستی سبب افزایش آمار معتادین مواد مخدر و جرایم جنایی در این ولایت گردیده است.

مجیب الرحمن حبیب زی

XS
SM
MD
LG