لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۲ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۴۷

حزب کانگرس افغانستان: حکومت مذاکرات صلح با مخالفین را قطع کند


حزب کانگرس افغانستان با راه اندازی گردهم آیی در کابل بر لغو شورای عالی صلح و قطع گفتگو های صلح با مخالفین مسلح تاکید کرد.

ده ها تن از اعضای خانواده های قربانیان رویداد شاه شهید و اعضای حزب کانگرس افغانستان از حکومت می خواهند تا گفتگو ها با مخا لفین مسلح را پایان داده و برای سرکوب تروریستان یک عملیات گسترده را راه اندازی کند.

اعضای خانواده های قربانیان در این گردهمایی شعارهای ضد پاکستان را نیز سردادند.

این اعتراض کنندگان که در نزدیکی محل رویداد پنجشنبه شب در شاه شهید کابل گردهم آمده بودند، حکومت را به بی اعتنایی در خصوص اتباع اش متهم کردند.

عبدالصمد حامد پویا عضو ارشد حزب کنگرس افغانستان می گوید که حکومت باید در خصوص روابط اش با پاکستان تجدید نظر کند.

"ما با کسانیکه تروریست هستند و خون مردم افغانستان را می ریزانند قطع صلح می خواهیم، طرح ریزی یک عملیات شدید نظامی بر علیه کسانیکه سلاح بدست دارند و می خواهند با استفاده از بمب افغانستان را ویران کنند و مجازات شدید و علنی کسانیکه در این پیوند، دستگیر می شوند."

آقای پویا از حکومت خواست تا از روش مشابه در برابر پاکستان استفاده کند که آن کشور با آن برای وارد کردن فشار بالای افغانستان استفاده می کند.

در عین حال مردم محل در شاه شهید از عدم توجه حکومت و نیروهای امنیتی به امنیت جان اتباع کشور شکایت کرده و به بررسی جدی این رویداد تأکید کردند.

حوالی ساعت یک شب جمعه در نتیجه انفجار یک موتر لاری مملوع از مواد انفجاری در ساحه شاه شهید شهر کابل صدها تن کشته و زخمی شدند و ده ها خانه و مارکیت تجارتی تخریب گردید.

بعد از رویداد شاه شهید، شهر کابل شاهد سه رویداد دیگر بود که ده ها کشته و زخمی بر جای گذاشته است.

در این حال عزیز آصفی یکی دیگر از اعضاء ارشد حزب کنگرس افغانستان می گوید که حکومت باید سیاست خارجی اش را در برابر پاکستان مشخص سازد:

"خواست ما از حکومت این است که جلو این گونه حملات را بگیرد، ما همه ما همکار حکومت هستیم اما اگر مسیر ما را مشخص سازد."

در این حال رییس اجراییه حکومت افغانستان گفته که حمله خونین در شاه شهید در پاکستان طرح ریزی شده بود.

یک تعداد از کارشناسان می گویند که حکومت باید در بخش مبارزه با تروریزیم و گفتگو های صلح با مخالفین تجدید نظر کند و هم چنان نیروهای افغان را تقویت و تجهیز نماید.

این کارشناسان همچنان می گویند که حکومت باید در برابر برخورد های دوگانه پاکستان با افغانستان از خود عکس العمل جدی نشان دهد.

گزارش از تمیم اخگر

XS
SM
MD
LG