لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۱۱ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۵۵

"آن روز موسیقی افغانستان نمرد"


احمد ناصر سرمست موسس انستیتوت ملی موسیقی افغانستان
احمد ناصر سرمست موسس انستیتوت ملی موسیقی افغانستان

احمد ناصر سرمست موسیقی دان افغان که سال گذشته در اثر یک انفجار در جریان نمایش تیاتر در لیسهء استقلال کابل زخمی شده بود، بعد از تداوی در آسترالیا دوباره به افغانستان برگشته است تا نسل جدید هنرمندان افغان را آموزش دهد.

احمد ناصر سرمست که سال گذشته شدیداً زخمی شده بود و بعد عملیات عاجل در شهر کابل برای تداوی به آسترالیا انتقال یافته بود، اینک دوباره به کابل برگشته است و با یاد آوری آن روز شوم که بر فرهنگ افغانستان یک حملهء خونین صورت گرفت، می گوید:

"من صدای خیلی بلند را به یاد دارم. زمانی که دوباره به هوش آمدم، تصور کردم که می میرم و مایع گرمی را در عقب سرم احساس کردم. زمانیکه بر آن دست بردم، دستانم خون آلود شدند."

تداوی احمد سرمست در آسترالیا ماه ها طول کشید، اما این استاد موسیقی افغان زمانیکه احساس کرد وضعیت صحی اش در حدیست که می تواند دوباره به افغانستان برگردد، بدون تاخیر راهی کابل شد. وی با اظهار اینکه تجربهء نزدیک به مرگ صرف عزم و تعهد او را به رشد و توسعهء موسیقی افغانستان مستحکم تر ساخته است، می گوید:

"من امروز خیلی مصمم تر نسبت سال 2008 میلادی هستم که نخست به افغانستان رفته بودم. این حمله به وضاحت به من و به جامعه نشان داد که یگانه راه پیشرفت از طریق رشد و انکشاف فرهنگ، آموزش، حق موسیقی اطفال افغان و روشنگرایی مردم افغانستان، میسر است."

احمد ناصر سرمست که 53 سال دارد ماستری اش را در موسیقی در سال 1993 میلادی از پوهنتون مسکو گرفت و در سال 2005 میلادی دکتورایش را در این رشته در آسترالیا بدست آورده است.

احمد ناصر سرمست که فرزند استاد سلیم سرمست موسیقی دان مشهور افغانستان است و در جریان جنگ های داخلی سال های 1990 مجبور به ترک افغانستان شده بود، در سال 2008میلادی دوباره به افغانستان برگشت و با تاسیس انستیتوت ملی موسیقی افغانستان به آموزش موسیقی که دوران طالبان ممنوع شده بود، پرداخت.

انستیتوت ملی موسیقی افغانستان حدود 210 محصل را از نخستین نوت های موسیقی تا فراغت آموزش داده است که اکثر آنها اطفال یتیم و از کوچه های شهر بوده اند و حدود نصف شاگردان این انستیتوت را دختران تشکیل می دهد.

نگین یک آهنگساز جوان افغان می گوید:
"انستیتوت ملی موسیقی افغانستان بدون وی خالی بود. او مانند پدر برای همهء ماست و از شفاخانه هم ما را رهنمایی می کرد. اگر او نمی بود این مکتب هم نمی بود."

please wait

No media source currently available

0:00 0:02:59 0:00
لینک مستقیم

XS
SM
MD
LG