لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۲ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۵۲

منگل: مداخلات برخی همسایه ها در امور افغانستان افزایش یافته است


شماری از اعضای شورای مردمی زون جنوب شرق کشور در یک گردهمایی در کابل بر نیاز تلاش مشترک اقوام برای قطع مداخلات کشورهای همسایه در امور افغانستان تأکید کردند.

همانند سایر افغانها، وزیر سرحدات، اقوام و قبایل افغانستان نیز نگرانی دارد که هنوز هم برخی از کشور های همسایه در امور افغانستان مداخله می کنند.

گلاب منگل این مطلب را روز جمعه در اولین نشست اعضای شورای مردمی زون جنوب شرق افغانستان در کابل بیان کرد.

به باور آقای منگل، همین کشور ها که وی نامی از آنها نبرد تلاش می ورزند تا میان اقوام افغاستان تفرقه افگنی کنند.

" مداخله کشور های همسایه در امور افغانستان با چشم سفیدی و بربریت نه تنها که کم نشده بلکه با گذشت هر روز زیاد می شود، به تحریک بیگانه گان در میان اقوام، قبایل و بزرگان قومی افغانستان نفاق و شقاق دامن زده می شود."

آقای منگل همچنان گفت که در چنین یک وضعیت،نیاز است تا اقوام افغانستان اتحاد و هماهنگی شان را حفظ کنند.

در نشست روز جمعه شورای مردمی زون جنوب شرق کشور نماینده گان از ولایات خوست، پکتیا، پکتیکا، لوگر، میدان وردک، غزنی و کوچیان اشتراک داشتند.

گل پاچا مجیدی یکی از نماینده گان ولایت پکتیا در این نشست در ارتباط به مداخله پاکستان و ایران در امور افغانستان چنین گفت:

"من فکر می کنم که وقت آن فرا رسیده تا مردم افغانستان یک دست شوند و بخصوص برای جلوگیری از مداخله پاکستان و ایران اقدام کنند، نه اینکه در برابر آنها مبارزه رو در رو کنیم، بلکه باید حرکات مدنی را شروع کنیم تا بتوانیم مردم جهان را از مداخلات و جنایات آنها باخبر بسازیم."

این حرف ها در حالی مطرح می شوندکه پس از افزایش حملات خونین انفجاری و انتحاری در کابل که به گفته ریاست عمومی امنیت ملی تمامی آنها از سوی نظامیان پاکستانی سازمان دهی شده بودند، روابط افغانستان با پاکستان تا حدی به سردی گرایید.

غلام فاروق وردک که به نماینده گی از مردم ولایت میدان ورک صحبت می کرد گفت که مردم افغانستان بخاطر با مشکلات جدی روبرو شده اندکه به باور وی،کشور های همسایه همواره در میان افغانها بی اتفاقی را دامن زده اند.

" بزرگی ما در وحدت ما است، در چهل سال گذشته در چند جای تقسیم شدیم، پاکستان، هفت تنظیم برای ما ساخت، ایران هشت تنظیم، دو اتحاد جماهیر شوری و چهار دیگر هم جمهوری چین برای ما ساخت، نتیجه اش اینست که در چهار دهه گذشته مردم ما از کدام مشقات می گذرند که خود ما می بینیم و خدای ما."

اکثر سخنرانان نشست اعضای شورای مردمی زون جنوب شرق افغانستان از حکومت خواستند تا در خصوص قطع خونریزی، مصالحه با مخالفین مسلح و تشخیص دوست و دشمن اش، از نظریات بزرگان اقوام استفاده کند.

در این حال، اکرم خپلواک مشاور سیاسی رییس جمهور گفت که حکومت مصمم است تا در تمامی تصامیم ملی با مردم مشورت کند و آنان را در جریان قرار دهد.

وی در رابطه به موضع گیری اخیر حکومت در قبال پاکستان که گفته می شود این کشور در بیشتر مشکلات افغانستان دست دارد، چنین گفت:

" تصامیم اخیر که در باره پاکستان و صلح اتخاذ شده، به اساس همان تقاضا های شماست که از ده سال به اینسو در جرگه های مختلف و مصاحبه ها از حکومت درخواست آنرا داشتید، هر تغییری که در این بخش به میان آید مردم کاملاً در جریان قرار داده می شوند و هیچ فیصله خلاف اساسات اسلامی و عنعنات ملی، خلاف قانون اساسی و منافع ملی اتخاذ نمی گردد."

درهمین ارتباط روز جمعه برخی از فعالان جامعه مدنی و مردم عام در مسجد عیدگاه تجمع کرده و یک نشست مشورتی اضطراری را در ارتباط به وضع امنیتی کشور براه انداختند.

روز پنجشنبه نیز اعضای شورای علمای کابل در عکس العمل به افزایش حملات در کشور بخصوص کابل، فتوای جهاد را علیه پاکستان صادر کردند.

به تازه گی رییس جمهور اشرف غنی در دیدار با برخی از اعضای شورای سراسری علمای کشور گفت که در شرایط کنونی نیاز است تا دولت و علما در یک صف قرار گرفته و جلو بغاوت و فتوا های غیر اسلامی مخالفین در برابر حکومت مشروع افغانستان را بگیرند.

جمشیدحبیب زاده

XS
SM
MD
LG