لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۳۹

عملیات تصفیوی در ولسوالی خان آباد قندز راه اندازه شد


مسوولان محلی ولایت قندز می‌گویند که در ولسوالی خان آباد این ولایت به هدف راندن مخالفان مسلح حکومت عملیات نیروهای مشترک افغان راه اندازی گردیده است.

جنرال محمد قسیم جنگل باغ سرپرست قوماندانی امنیه ولایت قندز به رادیو آزادی گفت، عملیات که در مربوطات ولسوالی خان آباد راه اندازی گردیده است، در نتیجه آن 12 تن از مخالفان مسلح حکومت کشته و 7 قریه نیز از وجود طالبان مسلح پاکسازی گردیده است و عملیات هنوز هم جریان دارد:

" عملیات که در ولسوالی خان آباد راه اندازی گردیده است در این عملیات دوازده تن از افراد دشمن کشته است و هم‌چنان در این درگیری دو تن از افراد مسلح غیر مسوول نیز کشته شده اند و نیروهای ما هفت قریه را نیز از وجود طالبان پاکسازی کردند. "

بر اساس گفته‌های جنگل باغ که در این درگیری دو تن از افراد مسلح غیر مسوول کشته اند و به افراد مُلکی کدام آسیبی نرسیده است.

بیش از سه هفته می‌شود که ساحه آقتاش ولسوالی خان آباد را مخالفان مسلح حکومت تصرف کرده اند و هر روز در این ولسوالی میان نیروهای دولتی و طالبان مسلح درگیری شدید جریان می‌داشته باشد، ساحه‌ای آقتاش خان آباد در تشکیل ایجاد ولسوالی‌های‌ جدید قندز قرار بود به عنوان ولسوالی جدید اعلام گردد.

از اثر این درگیرها صدها خانواده از ساحه‌ای آقتاش ولسوالی خان آباد و از برخی مناطق دیگر این ولسوالی به ولایت تخار و مرکز شهر قندز بی‌جا شده اند و در حاضر با انواع مشکلات مواجع هستند.

چند تن از این بی‌جاشدگان در گفت‌گو با رادیو آزادی مشکلات را چین بیان کردند:

" بی بی گل هستم، هیچ‌کس در قصه و فکر ما نیست دربدر در خانه‌های مردم زندگی می‌کنیم تمامی اطفال ما مریض شده اند چرا دولت غم ما را نمی‌خورد که ما پس مه قریه خود برویم. "

" خال مُراد هستم، از جنگ آواره شدیم به شهر قندز آمدیم در این‌جا با بسیار مشکلات روبرو هستیم، تمامی اطفال و زنان ما مریض شده است، کسی در فکر ما هم نیست، اینه روز به روز هوا سرد شده می‌رویم ما چی خواهد کردیم و پرده ما مردم در شهر نمی‌شود که در همان قریه خود ما نشود. "

از سوی دیگر مسوولان ریاست مهاجرین و عودت کنندگان ولایت قندز نیز تایید می‌کنند که در اثر جنگ‌های اخیر صدها خانواده از ولسوالی‌‌های خان آباد و قلعه‌زال بی‌جا شده اند.

مسوولان این اداره می‌گویند که به هدف جمع‌آوری ارقام دقیق بی‌جاشدگان سروی را آغاز کرده اند و بعد از سروی به خانواده‌های مستحق کمک‌های خوراکی و غیر خوراکی توزیع می‌گردد.

با این حال ذبیح الله مجاهد که خود را سخن‌گوی طالبان مسلح معرفی می‌کند می‌گوید که نیروهای آنان در قریه‌جات جنگل‌باشی و بوهین بالای نیروهای دولتی حمله نموده اند که در نتیجه 13 تن از نیروهای دولتی را کشته اند، اما این ادعا طالبان از سوی مسوولان امنیتی قندز رد گردید است.

قندز در شمال‌شرق کشور قرار داشته و با کشور تاجکستان سرحد مشترک دارد و یکی از ولایت‌های کلیدی و استراتیژیک کشور به‌شمار می‌ورد.

بر اساس گفته‌های برخی از اعضای شورای ولایتی، ولایت قندز که هم‌اکنون بجز مراکز 5 ولسوالی و مرکز شهر قندز به‌شمول ولسوالی دشت ارچی، بیشتری ساحات این ولایت تحت تسلط طالبان مسلح قرار دارد.

اجمل آرین

XS
SM
MD
LG