لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۱۱ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۱۰

گروگان گرفته شده ها توسط ولادیمیر پوتین


استون کوهور، اولی سینتسوف و نادیا ساوچینکو
استون کوهور، اولی سینتسوف و نادیا ساوچینکو

از بین شهروندان خارجی که در روسیه به گروگان گرفته شده و زندانی اند، براین وایت مور خبرنگار رادیو آزادی سه تن را که یکی پولیس، یکی فلمساز و یکی هم پیلوت است را برگزیده و در مورد آنها نوشته است.

این سه تن به طور غیر قانونی از کشورهایشان اختطاف شده و به شکل غیرعادلانه توسط یک کشور قدرتمند خارجی زندانی شده اند. زنده گی آنها دشوار و آینده شان در حالت ابهام قرار دارد.

براین وایت مور می نویسد، این افراد که نزد پوتین در گروگان قرار دارند، قربانی مبارزهء اند که توسط کریملن بر ضد معیار ها و قوانین بین المللی حقوق بشر اعلان شده است.

در سالیان اخیر ولادیمیر پوتین کارهای ترسناک و حیرت آوری را انجام داده است. وی بعد از ادلف هیتلر نخستین رهبری را به خاطر می آورد که یک بخش از اروپا را به زور با کشورش ملحق ساخت.

پوتین به شعله ور ساختن جنگ در شرق اوکرایین و کشتار هزاران تن هم متهم است. اما براین وایت مور ولادیمیر پوتین را یک اختطافگر لقب داده و آن را معادل جنایات جنگی می داند.

مسکو ادعا می کند که استون کوهور (Eston Kohver) افسر پولیس استونیایی یک جاسوس بوده و در جریان جاسوسی در قلمرو روسیه دستگیر شده است. اما براین وایت مور اورا افسری می داند که وظیفه اش را به وجه درست انجام داده و برای روسیه یک هدف مناسب بوده است. وی زمانی دستگیر شد که مصروف تحقیقات در مورد یک شبکهء قاچاق بود که توسط جرایم سازمان یافتهء روسیه اداره می شد.

استون کوهور که افسر ادارهء امنیت داخلی استونیاست به تاریخ پنجم سپتامبر سال 2014 میلادی در منطقهء مییکس که چند کیلومتر با سرحدات روسیه فاصله دارد، زمانی اختطاف و به روسیه انتقال داده شد که برای ملاقات با کسانی می رفت که در مورد این شبکهء قاچاق اطلاعات مهم داشتند.

اینک یک محکمهء روسیه اورا به 15 سال حبس تحت شرایط شدید امنیتی محکوم کرده است.

شخص دوم که خبرنگار رادیو آزادی براین وایت مور در مورد او می نویسد، یک فلمساز است.

روسیه ادعا می کند که اولی سینتسوف (Oleh Sentsov) یک تروریست است، اما به نوشتهء براین وایت مور جرم اولی سینتسوف شجاعت است. وی بطور آشکار با الحاق غیر قانونی شبه جزیرهء کریمیا توسط روسیه ابراز مخالف کرد.

اولی سینتسوف که اصلاً از شبه جزیرهء کریمیا می باشد، پدر دوفرزند و یک فلمساز مشهور اوکرایینی است. او به شدت از اوکرایین طرفدار غرب حمایت می کند و تلاش کرده است تا به عساکر اوکرایینی که در مراکز شان در کریمیا باقی مانده بودند، مواد غذایی برساند.

وی در سال 2014 میلادی بعد از اشتراک در تظاهرات ضد الحاق کریمیا دستگیر و به تلاش آتش زدن دفتر حزب متحد روسیه در کریمیا متهم شد.

اولی سینتسوف به 23 سال حبس محکوم شده است.

براین وایت مور خبرنگار رادیو آزادی در مقالهء که در وبلاگش نشر شده است، در بارهء پیلوتی هم می نویسد که نادیا ساوچینکو (Nadia Savchenko) نام دارد و یک زن خیلی مشهور است.

مسکو می گوید نادیا ساوچینکو قاتل است، اما به نوشتهء براین وایت مور این ادعا نادرست بوده، تقصیر نادیا در آنست که به خاطر آزادی کشورش خطر را متقبل شده است.

وی نخستین پیلوت زن در اوکرایین است که به خاطر جنگ با جدایی طلبان طرفدار روسیه در دنباس دواطلب شد. وی زمانی دستگیر شد که نجات عساکر اوکرایینی را آغاز کرده بود.

نادیه ساوچینکو متهم است که در قتل خبرنگاران روسی که به طور غیر قانونی از سرحدات اوکرایین عبور کرده بودند، دست دارد.

خطر 25 سال حبس نادیا ساوچینکو را تهدید می کند.

براین وایت مور در پایان مقاله اش می نویسد، مشخصهء دیگر این سه تن که در روسیه توسط ولادیمیر پوتین به گروگان گرفته شده اند اینست که همه در اتحاد شوروی سابق متولد شده و اعضای موفق و فعال کشورهای تازه استقلال یافتهء شان بوده اند.

please wait

No media source currently available

0:00 0:03:53 0:00
لینک مستقیم

XS
SM
MD
LG