لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۱۱ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۱۱

استادان نباید مفکوره سیاسی شانرا در صنف به شاگردان انتقال دهند


این جمله را بار ها شنیده باشید که گفته اند، پوهنتون جای آموختن علم و دانش است نباید در ساحات اکادمیک از سیاست استفاده شود.

اما اگر متوجه شده باشید در سال های اخیر در بسیاری موارد اعتراضات محصلین از عملکرد مسوولین و استادان را هم شاهد بودیم که به آن توجه جدی نشد و این باعث گردید که جنجال های میان استادان و شاگردان افزایش یابد.

در این مورد ما هم راهی ساحات اکادمیک به خصوصی مکاتب و پوهنتون ها شدیم همین که سخن از مطرح کردن مسایل سیاسی در پوهنتون ها را یاد کردم بعضی از شاگردان مکاتب و پوهنتون ها از رفتار و گفتار سیاسی استادان که در داخل صنف مطرح می کنند لب به شکایت گشوده و از اینکه تعدادی از استادان فکر و مفکوره سیاسی، حزبی، مذهبی و قومی را در صنف به شاگردان انتقال داده نگران آینده خود بودند.

محمد اتل انگار یکتن از محصلین پوهنتون کابل می گوید: از اینکه بعضی از استادان شان مفکوره سیاسی خود را در صنف به شاگردان انتقال می دهند حکایت از خود داشت که با مخالفت نشان دادن به فکر سیاسی، استاد همرایش برخورد نادرست کرده است.

کم کردن نمرات محصلین، برخورد تبعیض آمیز و برخورد لفظی و فزیکی از مسایلی است که اگر محصلین یا شاگردان مکاتب سخنان و افکار و گفتار سیاسی استادان شان را قبول نکنند همراه شان چنین حالات صورت می گرد.

زمانیکه در این زمینه از وزارت تحصیلات عالی افغانستان پرسیدیم، صفی الله جلال زی رئیس نشرات، روابط عامه و سخنگوی این وزارت گفت: هیچ استاد و محصلی حق ندارد که مسایل سیاسی ، قومی و مذهبی را در داخل پوهنتون ها مطرح سازد.

وزارت معارف هم در این زمینه سخنانی دارد که معراج زمانی آمر نشرات و سرپرست ریاست نشرات وزارت معارف می گوید: به جز از میتود درسی که به استادان تهیه شده دیگر هیچ استاد حق ندارد که در داخل صنف مسایل سیاسی را مطرح کند اگر چنین موضوع دریافت شد با ایشان برخورد قانونی صورت می گیرد.

سفر محمد محصل پوهنځی زراعت پوهنتون کابل می گوید: اگر همین یک تعداد از استادان که مسایل سیاسی را دامن می زنند به قوانین نافذه وزارت تحصیلات عالی و معارف توجه نداشته باشند پس سرنوشت جوانان را خراب ساخته و نسل های بعدی هم با این گونه افکار و ذهنیت های قوم گرایی؛ مذهبی و سیاسی پیش خواهند رفت..

استادان می توانند تمایل به سیاست داشته باشند اما نه در ساحه اکادمیک این سخنان را نجیب الله صبوری استاد پوهنځی انجنیری پوهنتون کابل گفت که برخی از استادان که افکار سیاسی خود را به شاگردان تحمیل می کنند و یا با آنان برخورد ناردست می کنند پایین بودن تجربه و ظرفیت علمی شان را نشان می دهد.

استاد صبوری در اخیر به چند نکته اشاره کرده گفت که شاگردان خود نیز کوشش کنند تا اگر کدام استاد مسایل سیاسی را در داخل صنف مطرح کرد به شکل خوب آنرا به سمت دیگر برگردانند و دوباره سر اصل درس خود بیایند.

پس چی خوب است که فضای آرام ساحات اکادمیک را با افکار سیاسی خود مسموم نساخته و بگذاریم که این مکان ها عاری از سیاست بوده و علم آموزی راه بهتری برای نسل جوان باشد.

برنامه هوای تازه را از طریق ویب سایت رادیو آزادی www.radioazadi.com و صفحه فیسبوک هوای تازه hawa e taza هم شنیده و خوانده می توانید.

ترتیب کننده برنامه هوای تازه : فروزان حبیب زاده
وقت نشر برنامه : هفته دوبار روز های شنبه و سه شنبه

please wait

No media source currently available

0:00 0:11:37 0:00
لینک مستقیم

XS
SM
MD
LG