لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۰۹

وزیری: کشته شدن رهبران گروه های تروریستی، سبب ضعیف شدن آنها میگردد


پس کشته شدن رهبر گروه جندالله و شماری از همکارانش در ولایت قندز وزارت دفاع افغانستان میگوید کشته شدن این رهبران سبب ضعیف شدن فعالیت تروریستان خارجی و طالبان مسلح میگردد.

دولت وزیری معاون سخنگوی وزارت دفاع افغانستان روز سه شنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت همین قوماندانان و جنگجویان گروه های تروریستی خارجی اند که وارد افغانستان شده و برای برهم زدن امنیت در این کشور فعالیت میکنند:

" زمانیکه این تروریستان کشته می شوند این مساله بالای مورال سربازان و بریدملان ما تاثیر خوب میکند و در صورتیکه رهبران شان کشته میشود تاثیرات آن بیشتر است آنها ضعیف شده و مراکز شان ازبین میرود. "

آقای وزیری میگوید درکنارطالبان مسلح شماری از تروریستان خارجی به شمول عرب ها، چیچینی ها، ازبکستانی ها، پنجابی ها و جنگجویان ایغور درمناطق مختلف افغانستان فعالیت دارند.

به گفته وی این جنگجویان خارجی بیشتر در انجامحملات انتحاری، ماین گذاری، تخریب سرک، پل ها و کشتار مردم افغانستان دست دارند.

این اظهارات در حالی صورت میگیرد که ناوقت روز دوشنبه غلام حضرت قوماندان عمومی گروه جندالله همراه با سه قوماندان دیگر این گروه درحمله طیاره بی پیلوت نیروهای خارجی در ولسوالی چهاردره ولایت قندز کشته شدند.

گروه جندالله شاخه سیاسی و نظامی جنبش اسلامی ازبکستان است که پیش از این با القاعده روابط داشته اما از یک سال به این طرف با گروه دولت اسلامی یا داعش یکجا شده است.

این گروه در پاکستان، شماری از ولایات شمالی افغانستان و در سرحد بین ازبکستان و تاجکستان فعالیت میکند.

مقامات امنیتی افغان پیش از این نیز تاکید کرده اند که جنگجویان خارجی در صفوف مخالفان مسلح وجود داشته و در برابر نیروهای امنیتی می جنگند.

هرچند همایون همایون رییس کمیسیون دفاعی ولسی جرگه به این باور است که کشته شدن رهبران این گروه ها تاثیر منفی بالای فعالیت مخالفان مسلح خارجی ندارد، اما برخی کارشناسان نظامی افغان در این مورد نظر متفاوت ارایه میکنند.

امرالله امان یکی از این کارشناسان در صحبت با رادیو آزادی گفت کشته شدن رهبران گروه های تروریستی خارجی آنقدر بالای فعالیت این گروه ها تاثیر گذار است که ممکن آنها برخی مناطق را از دست بدهند:

" با کشتن رهبرای آنها هم روحیه خارجی های بازمانده دیگر که دارند ضعیف میگردد و همچنان آنهای که تحت تاثیر گرفتن پول آنهاست روحیه شان ضعیف میشود وآنها مناطقی را از دست خواهند داد. "

کارشناسان افغان به این باور اند که کشورهای منطقه و برخی کشورهای جهان بخاطر برآورده ساختن اهداف شان گروه های تروریستی را تربیه کرده و به افغانستان می فرستند.

آنان همچنان میگویند، کشته شدن جنگجویان خارجی خاصتاً رهبران شان تا حدی میتواند جلو مداخله کشورهای خارجی را بگیرد.

جاوید حسن زاده

XS
SM
MD
LG