لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۱۶

کابل: در چهارمین نشست ایکو روی مسایل گمرکی و ترانزیتی بحث شد


در چهارمین نشست کمیته های کاری ایکو یا سازمان همکاری های اقتصادی روی ایجاد سهولت های تجارتی، گمرکی و ترانزیتی بحث و گفتگو صورت گرفت.

مزمل شینوازی معین وزارت تجارت و صنایع افغاستان روز چهار شنبه در کابل به خبرنگاران گفت، در این نشست که سه روز ادامه داشت در کنار تجارت و ترانزیت افغانستان، روی مشکلات تجار افغان و موضوعات ترانسپورتی نیز به بحث صورت گرفت:

" این نشست از سوی سازمان ایکو و آی آر یو، وزارت تجارت و وزارت ترانسپورت راه اندازی شده است که در آن بیشتر در مورد همکاری های گمرکی، ترانزیتی و تجارتی بحث می شود. "

وی افزود، اگر مشکلات در امور تجارت و ترانزیت در افغانستان برطرف گردد روی نرخ ها در منطقه نیز تاثیر میگذارد و مردم به سرمایه گذاری تشویق می شوند.

به شمول افغانستان، ایران، پاکستان و تاجکستان ده کشور آسیایی عضویت ایکو یا سازمان همکاری های اقتصادی را دارند که هدف آن هماهنگی و تقویت همکاری های اقتصادی در سطح منطقه می باشد.

در این حال احسان علی معاون سازمان ایکو می گوید که افغانستان در سطح منطقه از موقعیت جغرافیایی مناسبی برخوردار است و میتواند در بخش ترانزیت و تجارت نقش مهمی را بازی کند:

" افغانستان در منطقه از موقعیت جغرافیوی مناسبی برخوردار است، افغانستان یک کشور مهم است و در بخش ترانزیت و تجارت میتواند در سطح منطقه خوب نقش بازی کند، ایجاد سهولت در بخش ترانزیت و تجارت افغانستان، روی نرخ حمل و نقل سازمان ایکو نیز تاثر خواهد داشت. "

آقای علی گفت که سازمان ایکو تلاش دارد تا میان کشور های عضو این سازمان سهولت های تجارتی و ترانزیتی بیشتر را فراهم سازد.

چهارمین نشست کمیته های کاری ایکو یا سازمان همکاری های اقتصادی در حالی برگزار میگردد که بر اساس گزارش روزنامه اکسپرس تریبیون چاپ پاکستان حکومت افغانستان از نشست مشترک اقتصادی میان پاکستان و افغانستان به دلیل نا معلومی صرف نظر کرده است.

افغانستان در بخش تجارت و ترانزیت با کشور های منطقه بخصوص با پاکستان مشکلات زیادی داشته و گفته میشود که این کشور در بسیاری موارد به تعهدات و توافقات اش عمل نکرده است.

آرزو غیاثی

XS
SM
MD
LG