لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۰۰

برنامه مکاتب محلی از سوی وزارت معارف افغانستان آغاز شد


وزارت معارف افغانستان تلاش دارد تا برای آنعده اطفالیکه در نقاط دور دست قرار دارند و از درس و تعلیم محروم اند زمینه آموزش را فراهم سازد.

این وزارت به همین هدف روز یکشنبه برنامه مکاتب محلی را افتتاح کرد که بر اساس آن برای اطفال محروم از درس و تعلیم در مساجد، خانه ها، مهمانخانه ها و یا جا های دیگر زمینه تعلیم فراهم می گردد.

اسدالله حنیف بلخی وزیر معارف می گوید که در حال حاضر حدود سه اعشاریه پنج میلیون طفل در افغانستان به درس و تعلیم دست رسی ندارند و این وزارت تلاش دارد تا از طریق مکاتب محلی این مشکل را حل سازد.
"هدف اساسی از تاسیس مکاتب محلی فراهم نمودن دست رسی، آموزش و پرورش برای اطفال که از مکتب دور اند، می باشد، از این برنامه در حدود یکصدهزار طفل محروم از تعلیم و تربیه استفاده می کنند، یکهزار معلم استخدام می شود و در یک هزار قریه و روستا این برنامه تطبیق می شود."

به گفته آقای بلخی، این برنامه در چهار سال در سیزده ولایت به شمول هلمند، بامیان، بادغیس، دایکندی، کندهار، پکتیا، پکتیکا، ارزگان، زابل و غور عملی می شود.

مکاتب محلی از سوی وزارت معارف در نقاطی ایجاد می شود که مکاتب کنونی این وزارت از آن مناطق فاصله زیادی دارد.

در این مکاتب اطفال از صنف اول تا صنف سه درس خواهند خواند و بعد از آن این اطفال به مکاتب اساسی وزارت معارف تبدیل شده به درس ادامه خواهند داد.

مقامات وزارت معارف می گویند که در شماری از ولسوالی ها خانواده ها به دختران شان اجازه نمی دهند تا در محلات دورتر به درس بروند و یکی از اهداف این برنامه زمینه سازی تعلیم برای همچون دختران است.

مایکل مکنلی سفیر ایالات متحده امریکا در کابل نیز ایجاد مکاتب محلی را برای ارتقای ظرفیت اطفال مهم خوانده گفت: کشورش برای تطبیق این برنامه هفتاد و پنج میلیون دالر کمک می کند.

"امروز بالای برنامه بخث می کنیم که دسترسی به درس و تعلیم را برای هر افغان به یک واقعیت مبدل می سازد، این یک راه برای آینده با ثبات و خوب است، بدبختانه به دلیل نا امنی ها و فاصله تمام اطفال افغان به تعلیم دست رسی ندارند، به همین هدف امریکا هفتاد و پنج میلیون دالر در بخش مکاتب محلی سرمایه گذاری می کند."

حین افتتاح این برنامه یونیسف یا صندوق وجهی سازمان ملل متحد برای اطفال نیز تعهد سپرد که برای تطبیق این برنامه کمک خواهد کرد.

وزارت معارف در حالی این برنامه مکاتب محلی را آغاز می کند که چندی قبل سیگار یا اداره سرمفتش امریکا برای بازسازی افغانستان از موجودیت فساد در این وزارت پرده برداشت و حکومت نیز به یک هیئت وظیفه سپرد تا این موارد را بررسی کند.

در این حال مسوولین وزارت معارف می گویند که برنامه مکاتب محلی را از نزدیک بررسی خواهند کرد و تلاش می کنند تا جلو فساد را بگیرند.

تمیم اخگر

XS
SM
MD
LG