لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۳۶

رئیس جمهور غنی نشست "سام" را افتتاح کرد


محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان
محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان

رییس جمهور افغانستان می گوید: تلاش برای تأمین صلح و ثبات در افغانستان را تا زمانی ادامه می دهد که به نتیجه لازم دست یابد.

رییس جمهور غنی این مساله را شام دیروز در ارگ ریاست جمهوری حین افتتاح نشست مقامات ارشد یا سام بیان کرد.

رئیس جمهور افزود، پیوستگی و اتصال کشور های منطقه به افغانستان به کشور ما فرصت می دهد تا دوباره نقش تاریخی خود را منحیث چهار راه تجارتی آسیا بدست آورد.

در اعلامیۀ که در این ارتباط از سوی ارگ ریاست جمهوری به نشر رسید به نقل از رییس جمهور اشرف غنی آمده است که با این کار مارکیت های تجارتی و شغل ایجاد می گردد و میزان واردات نیز کاهش میابد.

وزرات مالیه افغانستان یک گزارش مفصل را برای ارائه در نشست سام که امروز کابل میزبان آن خواهد بود تهیه کرده است.

اجمل حنیف عبدالرحیمزی سخنگوی وزارت مالیه می گوید، حکومت وحدت ملی افغانستان دستآورد های ده ماه گذشته خود در بخش اصلاحات، حکومتداری و جمع آوری عواید را به جامعۀ جهانی تقدیم می کند.

اجمل حنیف عبدالرحیمزی می گوید:

" تعهدات و یا شاخص های را که حکومت افغانستان در برابر جامعۀ جهانی داشت، در بخش اجرای آن به آن ها گزارش می دهد."

قرار است در نشست امروز سام یا مقامات ارشد، جامعۀ جهانی تعهدات خود را که برای بازسازی افغانستان در کنفرانس های لندن و توکیو انجام داده است، بررسی کند.

کنفرانس لندن که هشت ماه قبل برگزار شد به تعهدات کمک مالی با افغانستان که در کنفرانس توکیو شده بود، تاکید ورزید.

در کنفرانس سه سال قبل در توکیو که زیرعنوان "حسابدهی متقابل" برگزار شد، تعهد صورت گرفت که کمک شانزده ملیارد دالر تا سال 2015 با افغانستان ادامه خواهد یافت و پس از آن هم تا سال 2017 میلادی کمک با این کشور ادامه خواهد داشت.

در بدل این همه تعهدات جامعه بین المللی از افغانستان خواهان مبارزه جدی علیه فساد، حکومت داری خوب، تامین حقوق زنان و اطفال و تلاش برای تامین صلح و ثبات شده بود.

کنفرانس امروزی سام در حالی در کابل برگزار می شود که روز گذشته کنفرانس دو روزۀ همکاری های اقتصادی منطقوی برای افغانستان یا ریکا نیز پایان یافت.

صلاح الدین ربانی وزیر امور خارجه افغانستان روز گذشته در پایان نشست ریکا این کنفرانس دو روزه را پُر دستآورد خوانده و گفت که افغانستان تلاش دارد تا بالای کمک های خارجی

متکی نباشد.

"افغانستان با پروژه های ریکا و دیگر برنامه های اقتصادی اش که در چهارچوب دیپلوماسی اقتصادی آنها را پی گیری می کند، تلاش دارد تا دیگر یک کشور دریافت کننده کمک های خارجی باقی نماند و از ظرفیت های اقتصادی اش در راستای رشد و توسعه اقتصادی و سیاسی استفاده کند."

مقامات افغان در نشست ریکا گفتند که فرصت های اقتصادی، تجارتی و ترانزیتی در منطقه وجود دارد و افغانستان برای همکاری در این راستا آماده است.

در این نشست، بیشتر روی موضوعات مختلف از جمله تولید و انتقال انرژی، ترانزیت، تجارت و سرمایه گذاری بحث صورت گرفت.

XS
SM
MD
LG