لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۵۴

کابل امروز میزبان نشست مقامهای ارشد یا "سام" است


کنفرانس بین المللی سام
کنفرانس بین المللی سام

نشست مقام های ارشد یا "سام" به هدف ارزیابی روند کاری حکومت وحدت ملی افغانستان و جلب کمک های بیشتر، در کابل راه اندازی شده است.

در این نشست که زیر نام خود کفایی افغانستان ذریعه حسابدهی متقابل برگزار گردیده رئیس جمهور غنی از پیشرفت های حکومت در بخش های مختلف و برنامه های کاری آینده اش سخن زد.

محمد اشرف غنی گفت: کمک های جهانی در بخش های سیاسی و اقتصادی می تواند افغانستان را در راستای رسیدن به خودکفایی کمک ارزنده کند.

تلاش جدی برای تامین صلح و امنیت، بهتر ساختن وضعیت حقوق بشری و پیشرفت اقتصادی از مواردی اند که رئیس جمهور غنی نسبت به آن در این نشست تعهد کرده گفت: جامعه جهانی سال آینده از عملی شدن آن اطمینان حاصل خواهد کرد.

" می خواهم سه تعهد مهم را برای شما پیشکش کنم که به اساس آن شما می توانید من و حکومت ام را به خاطر آن مسوول بشمارید.

تعهد اول من این است که در نشست بروکسل که در سال آینده برگزار می شود حکومت افغانستان یک بودجه قابل ملاحظه پيشکش خواهد کرد.

تعهد دوم من اینست که وضعیت حقوق بشری در کشور را بهتر خواهیم ساخت و مخصوصاً روی بهتر ساختن تامین حقوق زنان کار زیادی صورت خواهد گرفت.

تعهد سوم من این است که بخاطر تامین صلح تلاش های جدی صورت خواهد گرفت و با همکاران منطقه یی ما روی پایان کشتار مردم در افغانستان بحث های جدی خواهیم کرد."

آقای غنی گفت که برای حکومتداری خوب، مبارزه با فساد و ایجاد اصلاحات در کشور کار های جدی انجام شده که به گفته وی نشان دهنده تعهداتی اند که حکومت افغانستان در نشست های قبلی بین المللی به جامعه جهانی سپرده است.

نشست مقام های ارشد یا سام به هدف بررسی تعهدات سپرده شده حکومت افغانستان به ادامه نشست های لندن و توکیو، برگزار شده است.

این دو نشست در سال های 2014 و 2012 میلادی برگزار گردیدند.

از سوی هم نیکولاس هایسم نمایندۀ خاص سرمنشی سازمان ملل متحد در افغانستان به نماینده گی از کشور های جهان، اشتراک کننده های این نشست را به ادامه همکاری به این کشور تشویق کرد.

"ما مسوولیت مشترک داریم که متیقن شویم که افغانستان نسبت به سال های گذشته پیشرفت قابل ملاحظه کرده و همه اتباع کشور از مستفید شده اند،این مسوولیت ما شامل دیالوگ ساختاری است که می تواند در این حسابدهی مشترک ما روی آن بحث صورت بگیرد، من از تمام اشتراک کننده ها می خواهم تا همه این پرنسیب ها را در اجندای نشست امروز ما شامل کنند."

آقای هایسم اراده حکومت برای ایجاد اصلاحات انتخاباتی را ستایش کرده گفت: حکومت افغانستان از آغاز تاکنون توانسته در بخش های حکومتداری و مبارزه با فساد پیشرفت های خوبی داشته باشد.

نشست مقام های ارشد در حالی روند کاری حکومت وحدت ملی را به بررسی می گیرد که سه سال قبل جامعه جهانی در بدل تعهد کمک شانزده میلیارد دالری اش خواهان مبارزه جدی بر ضد فساد اداری، تامین حقوق زنان و اطفال، حکومت داری خوب و تلاش برای تامین صلح و ثبات شده بود.

در این میان اکلیل حکیمی وزیر مالیه افغانستان در نشست امروز، ستراتیژی را به هدف خود کفا شدن افغانستان که متشکل از دو بخش؛ صلح و ثبات و ایجاد اصلاحات است،به بحث گرفت.

"تعهدات اساسی و درازمدت ما به شش بخش تقسیم می شود، تامین امنیت و ثبات سیاسی، مبارزه بر ضد فساد اداری، حکومتداری خوب، حاکمیت قانون، از میان بردن کسر بودجه، شفافیت اقتصادی مردم و بانکداری تجارتی، همکاری با سکتور خصوصی و انکشاف آن و استفاده موثر از کمک ها."

این نخستین بار است که پس از آغاز کار حکومت وحدت ملی، کشور های جهان به هدف ارزیابی کار کرد های حکومت و پیشکش طرح های شان به هدف خودکفایی افغانستان، در کابل گرد هم جمع شده اند.

این در حالیست که یکروز قبل از این کابل شاهد برگزاری کنفرانس دو روزه ریکا یا همکاری های اقتصادی منطقه یی برای افغانستان بود.

مقام های افغان،این نشست را پُر دستآورد خوانده گفتند: تلاش می شود تا افغانستان متکی بر کمک های خارجی باقی نماند و از ظرفیت اقتصادی اش در راستای رشد اقتصادی و سیاسی استفاده کند.

آگاهان امور می گویند: اگر حکومت افغانستان تعهدات اش را تا سال آینده صادقانه عملی کند، برای مدت طولانی شاهد کمک های تازه جامعه جهانی خواهد بود.

به باور آنان این مساله می تواند در شکوفایی و تقویت اقتصاد افغانستان ثاثیرگذار باشد.

سحر لیوال

XS
SM
MD
LG