لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۴۱

وزیر مالیه نشست "سام" را کامیاب و برای افغانستان مهم خواند


اکلیل حکیمی وزیر مالیه افغانستان
اکلیل حکیمی وزیر مالیه افغانستان

وزیر مالیه افغانستان گفت: در کنفرانس مقامات بلند رتبه بین المللی یا ( سام)، پالیسی و دستآوردهای حکومت افغانستان تایید شده و جامعه بین المللی از فعالیت حکومت وحدت ملی تا این لحظه، ابراز رضایت کرد.

اکلیل حکیمی که دیروز در یک نشست خبری مشترک با نیکولاس هایسم فرستادهء خاص سرمنشی سازمان ملل متحد صحبت می کرد، گفت: در نشست سام تعهداتی مورد بحث و گفتگو قرار گرفتند که حدود 10 ماه قبل در نشست لندن، وعده داده شده بود:

"آنها تجدید کمک کردند و همچنان کمک های آنها در کنفرانس که سال آینده برگزار می شود، نه تنها برای سال 2016 بلکه برای سال های بعدی کمک های باید بکنند تا همین پروگرام های را که مورد قبول آنها فراهم شده در تطبیق شان، اقدام نمایند."

به گفته وزیر مالیه افغانستان، این کنفرانس برای حکومت وحدت ملی یک آزمون بود که موفقانه آن را سپری کرد.

اکلیل حکیمی مشکلات موجود در برابر حکومت افغانستان را نیز تایید نمود و همچنان گفت یک کنفرانس بین المللی سران کشورها در بارۀ افغانستان در سال آینده در پولند برگزار می شود که آنها از همین اکنون برای تهیه برنامه و پیشنهاد های شان، آماده گی می گیرند.

در این نشست خبری در مورد برگزاری این کنفرانس بین المللی جزئیات بیشتر ارایه نشد. اما اطمینان داده شد که در این اجلاس اشتراک کننده گان کمک و همکاری های گسترده را به سکتورهای امنیتی و ملکی افغانستان وعده خواهند داد.

نیکولاس هایسم نماینده بانکی مون سرمنشی سازمان ملل متحد برای افغانستان در این نشست خبری گفت: کنفرانس مقامات بلند رتبه بین المللی یا سام در کابل بین تعهدات قبلی و آینده افغانستان، حیثیت یک پل را دارد:

"این کنفرانس بین وعده های قبلی و تعهداتی که در آینده ما می خواهیم، حیثیت یک پل را دارد. این کنفرانس با نشست های قبلی متفاوت است. در نشست سام بحث و گفتگو بین حکومت افغانستان و مقامات بلند رتبه بین المللی به طور وسیع و صادقانه صورت گرفت."

آقای هایسم از اقدامات حکومت در مبارزه با فساد اداری استقبال کرد و سیاست خارجی افغانستان را در برابر کشور های منطقه ستود.

اما نماینده سازمان ملل متحد برای افغانستان نیز گفت که حکومت افغانستان با چالش های زیادی روبرو می باشد که با تطبیق برنامه های اصلاحاتی می توان آنها را از بین برد.

XS
SM
MD
LG