لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۳ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۳۹

در نشست "سام" تعهدات دو جانبه بین افغانستان و جامعهء جهانی صورت گرفت


 اکلیل حکیمی وزیر مالیه افغانستان
اکلیل حکیمی وزیر مالیه افغانستان

در نشست مقام های ارشد یا سام تعهدات دو جانبه از سوی حکومت افغانستان و جامعه بین المللی صورت گرفت.

حالا وزیر مالیه افغانستان میگوید که بخاطر تطبیق و عملی شدن این تعهدات، با جامعه جهانی روی یک میکانیزم به توافق رسیده اند.

اکلیل حکیمی روز دوشنبه در نشست مشترک با نماینده خاص سرمنشی ملل متحد برای افغانستان گزارش از تعهدات که در نشست مقام های ارشد صورت گرفته ارایه کرد:

" میکانیزم از این قرار است که ما تمام برنامه های که موافقه صورت گرفته است از طریق همکار های ما در کابینه به ان یک پلان تطبیقی با یک تقسیم اوقات منظم و داخل یک چوکات که در کدام ماه کدام اجراات شود و کدام وزارت انجام میدهد اینرا ترتیب میکنیم. "

آقای حکیمی گفت، اولین مسوده پلان تطبیقی تعهدات حکومت افغانستان را در جلسه روز چهارشنبه کابینه پیشکش میکند.

ثبت دارای های تمام مامورین بلند پایه حکومت، نهایی سازی قانون تدارکات، آغاز کار کمیسیون اصلاح نظام انتخاباتی، نهایی سازی بودجه ولایتی، ترتیب پلان تطبیقی ضد فساد اداری تا آخر سال از سوی پنج وزارت عایداتی، اوردن اصلاحات در نهاد های عدلی و قضایی و برخی موارد دیگر شامل تعهدات حکومت افغانستان به جامعه جهانی است.

نشست مقام های ارشد یا سام روز شنبه در کابل برگزار شد که در آن 41 کشور و 11 موسسه بین المللی شرکت کرده بودند.

این نشست به منظور بررسی تعهدات سپرده شده حکومت افغانستان به ادامه نشست های لندن و توکیو، برگزار شده است.

مقام ها در حکومت افغانستان نشست مقام های ارشد موفق خوانده و گفتند، آنچه که آنها توقع داشتند، یک نشست پُر از منفعت بود.

در این حال نیکولاس هاسیم نماینده خاص سرمنشی ملل متحد برای افغانستان می گوید که جامعه جهانی به تعهدات تازه اش به سال 2016 به افغانستان خود را آماده می سازد:

" دیگر تضاد ها در جهان وجود دارد که برای حل ان مدت زمان مشابه نیاز است. و ما می بینیم که کارکرد های حکومت افغانستان مثبت است ما جامعه بین المللی را حمایت میکنیم تا به کمک هایش به افغانستان ادامه دهد یعنی بخاطر چالش های که در اینجا موجود است به کمک های خود ادامه دهد. "

آگاهان امور اقتصادی نشست مقام های ارشد یا سام را برای افغانستان با اهمیت میخوانند اما میگویند امیدوارند تعهدات صورت گرفته در این نشست واقعاً عملی شود.

آنان میگویند، با نظر داشت اینکه تعهدات نشست های لندن و توکیو تا کنون عملی نشده است توقع کمتر میرود که افغانستان از چنین نشست ها نفع بیشتر بدست آورد.

فریبا واحدی

XS
SM
MD
LG