لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۴ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۴۸

اگر اروپای شرقی با پناهجویان همکاری نکند، پیمان شینگن زیر سوال میرود


حکومت آلمان میگوید: اگر کشور های شرق اروپا سهم شانرا در مورد پناهجویان غیرقانونی ادا نکنند، توافقنامه شینگن با خطر روبرو خواهد شد.

زیگمار گبرییل وزیر اقتصاد و انرژی آلمان با این هشدار، از کشور های شرق اروپا به خصوص هنگری خواسته تا برای پذیرش پناهجویان همکاری همه جانبه کنند.

با این هم هزاران پناهجو شب های سرد ماه سپتمبر را در هنگری بدون داشتن سرپناه، در جاده ها سپری میکنند.

بحران پناهجویان تا حدی میان شرق و غرب اروپا جدی شده که توافقنامه شینگن زیر سوال قرار گرفته است.

شینگن پیمانی است که در آن تا حالا بیست و شش کشور عضویت دارند و بر اساس این توافقنامه، مرزی برای کنترول اسناد در هیچ یک از این کشور ها وجود ندارد.

آلمان که از قدرتمند ترین کشور های اروپایی و حوزه شینگن دانسته میشود، از بلاک شرق این حوزه میخواهد تا برای پذیرش پناهجویان همکاری بیشتر کنند، در غیر آن شاید توافقنامه شینگن با خطر روبرو شود.

زیگمار گبرییل وزیر اقتصاد و انرژی آلمان میگوید: چنین کار یک صدمه بزرگ برای سیاست و اقتصاد اروپا خواهد بود:

" آلمان مصلحت بزرگ میبیند که مرز هایش را باز نگهدارد. اما همه باید بدانند که اگر مساله پناهجویان به سه کشور یعنی آلمان، اتریش و سویدن برای دراز مدت ارتباط داده شود، بحث مهاجرت و مرز ها به زودی تغییر خواهد کرد. "

اشاره حکومت آلمان ظاهراً به هنگری و شماری دیگر از کشور های شرق اروپا است که پناهجویان از سوریه، افغانستان، عراق و برخی کشور های دیگر در آنجا ها با مشکلات جدی روبرو اند.

با این هم وضعیت در هنگری تا هنوز تغییر نکرده. هزاران تن شب و روز را با خانواده هایشان در جاده ها، بدون داشتن سرپناه سپری میکنند.

یکی از آنها علی است. او از کردُ های ایران است که خود را به هنگری رسانده اما از نبود امکانات شکایت دارد:

" شب سرد است. چیزی نداریم. تنها یکی دو کمپل برای دو فرزندم در اختیار ماست. دختر کوچکم چهار ساله است و بیماری دارد. نمیدانم برایشان چی کنم؟ "

هنگری توجه چندانی به پناهجویان نکرده، در حالی که در آلمان و اتریش علاوه بر حکومت و اداره های موظف، حتی مردم از ورود همین پناهجویان استقبال کرده اند.

عبدالله از شهر حلب سوریه، هم مانند هزاران تن دیگر خود را با مشکلات زیاد به هنگری رسانده است. او در حال حاضر منتظر است تا به اروپای غرب برود اما نمیداند که چی میشود:

" آنها برای ما میگویند: یک روز، دو روز، سه روز. اما چرا؟ چرا ما در اینجا استیم؟ "

بیشتر پناهجویان میپرسند که چرا از هنگری برای آنها اجازه ورود به آلمان و اتریش داده میشود.

ظاهراً مقام های هنگری، جمهوری چک، سلواکیا، پولند و صربیا از ورود احتمالی شورشیان و گروه داعش در میان هزاران پناهجو، به کشور هایشان و اتحادیه اروپا نگرانی دارند.

هنگری که عضو شینگن است و در حال حاضر در محور توجه جهانیان قرار گرفته، میگوید که اگر مرز هایش را باز بگذارد، شاید سیل چندین هزار نفری همه روزه وارد آنکشور شوند.

اما این پاسخ ها تا حالا قناعت کشور های غرب اروپا به خصوص آلمان را فراهم نکرده و حوزه شرق این بلاک مورد انتقاد و ملامتی بزرگ قرار گرفته است.

جاوید نعیمی

XS
SM
MD
LG