لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۱۱ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۰۹

عبدالغفارغیور جراح افغان که بیماران را مجانی عملیات می کند


 داکتر عبدالغفارغیور، تحصیلات اش را دررشته جراحی پلاستیک و زیبایی درلاهور پاکستان به اتمام رسانیده است
داکتر عبدالغفارغیور، تحصیلات اش را دررشته جراحی پلاستیک و زیبایی درلاهور پاکستان به اتمام رسانیده است

زیراین آسمان نیلگون، درکنارکسانی که تنها برای برهم زدن امنیت و آرامش انسان ها کمربسته اند، افرادی هم هستند که به بنده گان نیازمند خدا خوشی و لبخند هدیه می کنند.

این هدیه دهنده لبخند یک داکتر جراحی پلاستیک و زیبایی افغان است، اومی گوید، با خودش عهد کرده تا زمانی که حیات است ازامکانات دست داشته اش، اطفال بی بضاعت را که دچار سوء تشکل از جمله لب چاک وکام چاک اند، رایگان تداوی کند.

داکتر عبدالغفارغیور، تحصیلات اش را دررشته جراحی پلاستیک و زیبایی درلاهور پاکستان به اتمام رسانیده و فعلآ در شفاخانه خصوصی آریا سیتی واقع چهاراهی سرسبزی شهرکابل فعالیت دارد.

داکترغیورمی گوید که درسال 2013 به هدف عرضه خدمت صحی به هموطنان نیازمنداش به افغانستان آمد و درسفربه برخی ازولایت های نامن این کشور ده ها تن ازکودکان را که دچارسوء شکل بودند به گونه مجانی تداوی کرده است .

این متخصص جراحی پلاستیک را روزپنجشنبه درشفاخانه زمانی ملاقات کردم که به یکتن ازمریضان پس ازانجام عمل جراحی مشوره های طبی می داد.

داکترغیورمی گوید:

" زیاد کوشش من اینست که مریضانی که کاسمیتیک را می خواهند 20 یا 30 فیصد پیسه شان را یکطرف میمانم، البته فایده که میکنم، باز مریضانی که سرطان های پوستی می داشته باشند، یا لب چاک و کام چاک می باشند کوشش می کنم آنها را مجانی عملیات کنم . بسیاری مردم کوشش می کنند چیزی که عاید داشته باشند همه را درجیب خود بیندازند و می گویند که کمایی خودم است، اما من در این فکرهستم که اگرخداوند برایم می دهد باید یک چیزی وقت خود را و پول خود را بالای مردم خود مصرف کنم که هیچ چیزهم ندارند."

داکترغیورمی گوید که هزینهء تداوی یک مریض که دچارمعلولیت یا نقیصهء ولادی ازجمله لب چاک وکام چاک است حدود 45000 افغانی تمام می شود، اما وی این کار را برای بسیاری ازخانواده های نادار به صورت مجانی انجام می دهد.

این داکترافغان می گوید، درآینده نیزبرنامه های متعدد خیریه برای زنان و دخترانی که پس ازسوختگی های عمیق و اسید پاشی ها دچارآسیب های شدید جسمی شده اند روی دست دارد.

داکترغیورمی گوید"

"پلان من اینست که تا زنده هستم این کاررا کنم، مریضان لب چاک و کام چاک را داکتران در هرشفاخانه که باشد برای آماده می کنند و من عاجل در یک روزهمه شان راعملیات می کنم، اما یک پلان دیگر که برایم خیلی اهمیت دارد اینست که دخترانی که توسط تیزاب یا آتش سوخته اند و پس ازسوختگی روی و سایراعضای بدن شان صدمه دیدند، می خواهم آنها را به شکل منظم تداوی کنم، این مریضان نیاز به هشت تا پانزده عملیات می داشته باشند، اما برای این کارپول و وسایل زیاد کاراست."

داکترغیورمی گوید، سعی می کند زمینهء تطبیق پلان هایش را به کمک برخی ازموسسات وسازمان های امداد رسان داخلی وبین المللی درکشورفراهم نماید .

این متخصص جراحی پلاستیک عمدتآ دردوبخش یعنی کاسمیتیک یا بخش زیبایی و ریکانسترکتیف یا بخش ترمیم وساختمان به مراجعین اش خدمات صحی عرضه می کند.

وی می گوید که درحال حاضردراین مرکزصحی دربخش زیبایی خدماتی ازقبیل برداشتن چربی های زاید شکم، برطرف کردن انواع چین و چروک های صورت، بلند کردن یا تغییرساختنمان بینی، افتادگی های زیرچشم، لب ها و صورت، بالاکشیدن ابروها را برای مراجعین اش نیزعرضه می کند.

دختری جوانی که نخواست از او نام گرفته شود و برای بلند کردن بینی اش نزد این جراح پلاستیک و زیبایی مراجعه کرده بود درصحبت با رادیوآزادی چنین گفت:

"میخواستم که کمی بینی ام زیباتر به نظربرسد وکمی مقبولترشود به همین خاطراینجا مراجعه کردم، اما چون عملیات است در ابتدا کمی دلهره داشتم، اما داکترصاحب مرا اطمینان داد و گفت که درچند روز خوب می شویم ازهمین رو دیروز بینی ام را جراحی کردم."

عمل جراحی زیبایی صورت، امروز نه تنها درکشورهای غربی و برخی ازکشورهای منطقه طرفداران زیاد دارد بلکه درسال های اخیر در افغانستان نیز رایج شده است.

اما مردم عام می گویند که در برخی مناطق افغانستان، همچو مراکز به گونه غیرمعیاری فعالیت دارد و حکومت باید در استندرد سازی آن اقدامات جدی را انجام دهد.

ویدا بره کی

XS
SM
MD
LG