لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۲۱

پولیس کابل نتوانست جلو افراد مسلح غیر مسوول را بگیرد


روز چهارشنبه، چهاردهمین سالروز کشته شدن احمدشاه مسعود قهرمان ملی افغانستان، در جاده های کابل هیچ گونه ازدحام نبود، اما شماری از جوانان مسلح با فیر مرمی و گشت و گذار با موتر و موتر سایکل ها در نواحی مختلف، آرامش نسبی مردم را برهم زدند.

باشنده گان کابل می گویند که با دیدن این وضعیت و سکوت پولیس، احساس کردند که قوماندانی امنیه و وزارت داخلۀ، وجود ندارد.

یک تن از این باشنده گان به نام گل خان چنین گفت:

" دیروز ما هیچ فکر نمی کردیم که قوماندانی امنیه و وزارت داخله داریم یا نه."

ریاست امنیت ملی افغانستان نیز تایید کرده که بعد از ظهر دیروز تعدادی اوباش ها با فیر مرمی یک تن از کارمندان این ریاست را کشته و یک تن دیگر را زخمی ساختند.

در این حال بسم الله یک تن از باشنده گان کابل می گوید: در صورتی که به این مسایل توجه نشود، امنیت به طور جدی با خطر روبرو خواهد شد:

" اگر این رقم حالت باشد، امنیت را با خطر مواجه می سازند و پاکستان و دشمنان افغانستان از آن سوء استفاده می کنند، در دست هر جوان سلاح بود و خلاصه که دیروز امنیت بسیاز ضعیف بود."

مراسم هفته شهید و سالروز کشته شدن احمد شاه مسعود قهرمان ملی افغانستان همه ساله در نهم سپتمبر برگزار می گردد.

تعدادی از باشنده گان کابل شکایت دارند کهبخاطر مردم آزاری یک عده افراد اوباش، این روز برای شان به درد سر مبدل شده است.

اما سوال اساسی اینست که کی همچون برنامه ها را به مناسبت هفته شهید تنظیم می کند؟

احمد ولی مسعود رییس بنیاد احمد شاه مسعود قبل از برگزاری مراسم تجلیل از سالروز کشته شدن احمد شاه مسعود از جوانان خواسته بود که سبب آزار و اذیت مردم نشوند.

در این حال، عنایت الله بلیغ یک تن از علما می گوید که بجای گشت و گذار در روی سرک ها و مردم آزاری، جوانان که به شهدا و رهبران شان احترام دارند، باید خیرات و ختم قرآن کنند:

" این ها را متباریان می گویند، ریا کاران که در ریا مسابقه می کنند، این کار شان حرام است، نا روا است، در هیچ کنج دین، اخلاق و انسانیت این کار را پیدا کرده نمی توانید، یک کار لچکی است و بس."

در مورد سوالات باشنده گان کابل که چرا پولیس برای جلوگیری از مردم آزاری از سوی این افراد اقدام نکرده، نظر قوماندانی امنیه را نیز گرفته ایم.

عبدالله کریمی سخنگوی قوماندانی امینه کابل به طور فشرده به ما گفت:

" در قسمت کسانیکه باعث آزار و اذیت مردم ما شدند ما بی تفاوت نبوده ایم، اجراآتِ که پولیس کابل کرده با شما شریک خواهیم ساخت."

با آنکه همه ساله مقامات امنیتی از آماده گی کامل برای تامین امنیت مردم در سالروز کشته شدن احمد شاه مسعود و هفته شهید خبر می دهند، اما واقعات قتل و مردم آزاری از سوی افرادیکه خود را هواداران مسعود می خوانند، صورت می گیرد.

خواستیم در این مورد نظر تازه بنیاد احمد شاه مسعود را نیز داشته باشیم، اما با تلاش های زیاد موفق نشدیم.

اما سوال اینجاست که چرا پولیس در برابر عاملین قتل مردم بی گناه و مردم آزاری از سوی یک تعداد افراد او باش در چنین یک روزی گرامی داشت از مقام شهدا، اقدام به موقع نمی کند؟

جمشید حبیب زاده

XS
SM
MD
LG