لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۸ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۲۵

داکتر غیور اطفال بی بضاعت را رایگان تداوی می کند


زیر این آسمان نیلگون، در کنار کسانی که تنها برای بر هم زدن امنیت و آرامش انسان ها کمر بسته اند، افرادی هم هستند که به بنده گان نیازمند خدا خوشی و لبخند هدیه می کنند.

این هدیه دهنده لبخند یک داکتر جراحی پلاستیک و زیبایی افغان است، او می گوید: با خودش عهد کرده تا زمانی که حیات است از امکانات دست داشته اش، اطفال بی بضاعت را که دچار سوء شکل از جمله لب چاک و کام چاک اند، رایگان تداوی کند.

داکتر عبدالغفار غیور، تحصیلات اش را در رشته جراحی پلاستیک و زیبایی در لاهور پاکستان به اتمام رسانیده و فعلاً در شفاخانه خصوصی آریا سیتی واقع چهاراهی سرسبزی شهر کابل فعالیت دارد.

داکتر غیور می گوید که در سال 2013 به هدف عرضه خدمت صحی به هموطنان نیازمنداش به افغانستان آمد و در سفر به برخی از ولایت های نا امن این کشور ده ها تن از کودکان را که دچار سوء شکل بودند به گونه مجانی تداوی کرده است.

این متخصص جراحی پلاستیک را روز پنجشنبه در شفاخانه زمانی ملاقات کردم که به یکتن از مریضان پس از انجام عمل جراحی مشوره های طبی می داد.

" زیاد کوشش من اینست که مریضانی که کاسمیتیک را می خواهند 20 یا 30 فیصد پیسه شان را یکطرف می مانم البته فایده که می کنم، باز مریضانی که سرطان های پوستی می داشته باشند یا لب چاک و کام چاک می باشند کوشش می کنم آنها را مجانی عملیات کنم. بسیاری مردم کوشش می کنند چیزی که عاید داشته باشند همه را در جیب خود بیندازند و می گویند که کمایی خودم است اما من در این فکر هستم که اگر خداوند برایم می دهد باید یک چیزی وقت خود را و پول خود را بالای مردم خود مصرف کنم که هیچ چیز هم ندارند."

داکترغیور می گوید که هزینه تداوی یک مریض که دچار معلولیت یا نقیصه ولادی از جمله لب چاک و کام چاک است حدود 45000 افغانی تمام می شود اما وی این کار را برای بسیاری از خانواده های نادار به صورت مجانی انجام می دهد.

این داکتر افغان می گوید: در آینده نیز برنامه های متعددی خیریه برای زنان و دخترانی که پس از سوختگی های عمیق و اسید پاشی ها دچار آسیب های شدید جسمی شده اند، روی دست دارد.

" پلان من اینست که تا زنده هستم این کار را کنم، مریضان لب چاک و کام چاک را داکتران در هر شفاخانه که باشد برای آماده می کنند و من عاجل در یک روز همه شان را عملیات می کنم اما یک پلان دیگر که برایم خیلی اهمیت دارد اینست که دخترانی که توسط تیزاب یا آتش سوختن و پس از سوختگی روی و سایر اعضای بدن شان صدمه دیدند، می خواهم آنها را به شکل منظم تداوی کنم، این مریضان نیاز به هشت تا پانزده عملیات می داشته باشند اما برای این کار پول و وسایل زیاد کار است."

داکتر غیور می گوید: سعی می کند زمینه تطبیق پلان هایش را به کمک برخی از موسسات و سازمان های امداد رسان داخلی و بین المللی در کشور فراهم نماید.

این متخصص جراحی پلاستیک عمدتاً در دو بخش یعنی کاسمیتیک یا بخش زیبایی و ریکانسترکتیف یا بخش ترمیم و ساختمان به مراجعین اش خدمات صحی عرضه می کند.

وی می گوید که در حال حاضر در این مرکز صحی در بخش زیبایی خدماتی از قبیل برداشتن چربی های زاید شکم، بر طرف کردن انواع چین و چروک های صورت، بلند کردن یا تغییر ساختمان بینی، افتادگی های زیر چشم، لب ها و صورت، بالا کشیدن ابروها را برای مراجعین اش نیز عرضه می کند.

دختری جوانی که نخواست از او نام گرفته شود و برای بلند کردن بینی اش نزد این جراح پلاستیک و زیبایی مراجعه کرده بود در صحبت با رادیو آزادی چنین گفت:

" می خواستم که کمی بینی ام زیباتر به نظر برسد و کمی مقبول تر شود به همین خاطر اینجا مراجعه کردم، اما چون عملیات است در ابتدا کمی دلهره داشتم اما داکتر صاحب مرا اطمینان داد و گفت که در چند روز خوب می شوم از همین رو دیروز بینی ام را جراحی کردم."

عمل جراحی زیبایی صورت، امروزه نه تنها در کشورهای غربی و برخی از کشور های منطقه طرفداران زیاد دارد بلکه در سال های اخیر در افغانستان نیز رایج شده است.

اما مردم عام می گویند که در برخی مناطق افغانستان همچو مراکز بگونه غیر معیاری فعالیت داشته و حکومت باید در استندرد سازی آن اقدامات جدی را انجام دهد.

ویدا بره کی

XS
SM
MD
LG