لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۱۳

همنک: همکاری های ما تا سالیان دراز با افغانستان ادامه خواهد داشت


ویلیم همنک رئیس اداره انکشاف بین المللی ایالات متحده امریکا یا (USAID) در افغانستان
ویلیم همنک رئیس اداره انکشاف بین المللی ایالات متحده امریکا یا (USAID) در افغانستان

ادامه کمک های جامعه جهانی به افغانستان مشروط به مبارزه جدی با فساد اداری گفته شده است، معضلی که حال نگرانی اداره انکشاف بین المللی ایالات متحده امریکا را از بهر وجود گسترده این پدیده در افغانستان به همراه شده است.

ویلیم همنک (William p. hammink) رئیس اداره انکشاف بین المللی ایالات متحده امریکا یا (USAID) در افغانستان تلاش های کابل را برای مبارزه با فساد اداری می ستاید و از مبارزه مشترک برای نابودی این پدیده با حکومت افغانستان سخن می زند.

همنک در یک مصاحبه اختصاصی با رادیو آزادی می گوید: این اداره از پروژه های انکشافی که در افغانستان عملی خواهد شد حاضر به حسابدهی به حکومت این کشور است و هر گونه ادعای فساد اداری را به گونه جدی بررسی خواهد کرد:

"ما هر گونه ادعای فساد اداری را جدی بررسی خواهیم کرد، ما برنامه های انکشافی مان را در افغانستان ادامه می دهیم، اما تا هنگامی که این پروژه ها و یا برنامه ها عملی می شود باید اطمینان حاصل کنیم که از هزینه هر دالر کمک مان حسابدهی وجود داشته باشد.

در دوازده سال گذشته که ما در افغانستان حضور داشته ایم و (USAID) در این کشور فعالیت داشته است ما سیستم خوب حسابدهی را عملی ساخته ایم و با حکومت این کشور نیز همکاری کرده ایم تا ظرفیت توانایی حساب دهنده گان را بلند ببرد."

ماموریت بیست و شش ماه ویلیم همنک (hammink William) رئیس اداره انکشاف بین المللی ایالات متحد امریکا در افغانستان رو به پایان است و او که تا روز های دیگر مسوولیتش را به فردی دیگری واگذار خواهد کرد تاکید می ورزد که به دورنمای افغانستان دید خوشبینانه دارد.

اداره انکشاف بین المللی ایالات متحد امریکا در افغانستان شمار زیاد از پروژه ها را برای عملی ساختن در برنامه دارد که بخش بیشتر این پروژه ها حمایت از حقوق زنان، انرژی، صحت، زراعت و آموزش و پرورش است.

برنامه های زیر نام پروموت و آموزش محلی دو پروگرام مهم است که در ماه های اخیر به منظور حمایت از حقوق زنان افغان از سوی این اداره در افغانستان آغاز شده است. پروموت پروژۀ حمایت از حقوق زنان و برنامه آموزش محلی شامل ساخت هزار مکتب در سیزده ولایت دور دست کشور می باشد.

هر چند نگرانی های هم وجود دارد که با بیرون شدن نیروهای خارجی از افغانستان کمک های جهان نیز در این کشور کاهش خواهد یافت، اما رئیس این اداره این نگرانی ها را بیجا می داند.

ویلیم همنک رئیس اداره انکشاف بین المللی ایالات متحد امریکا یا (USAID ) در افغانستان می گوید این اداره تا سالیان دراز در بخش برنامه های انکشافی همکار حکومت افغانستان می ماند:

"بسیار مهم است اینکه بگویم که اداره انکشاف بین المللی ایالات متحد امریکا تا سالیان زیاد در افغانستان خواهد ماند.

باز هم می خواهم بگویم این مهم است که این گونه همکاری های مان ادامه داشته باشد زیرا ما می دانیم که برنامه های انکشافی در یک کشور زمان بسیار نیاز دارد زیرا انکشاف یک رقابت نیست که زمان کمتر بگیرد بلکه همانند یک ماراتون است. و ما تا سالیان دیری با حکومت افغانستان همکار باقی خواهیم ماند."

پیش از این سیگار گفته است که در بسیاری از پروژه های اداره انکشافی ایالات متحد امریکا در افغانستان که ساخت مکتب ها نیز شامل آن است، فساد اداری وجود داشته است، اما اداره انکشاف بین المللی ایالات متحد امریکا در افغانستان می گوید که آنان به گونه کامل به این پروژه ها نظارت دارند.

با این همه شماری از کارشناسان اقتصاد برنامه های انکشافی ایالات متحد امریکا را برای افغانستان مهم می گویند، اما تاکید می کنند که بر حکومت افغانستان لازم است تا مبارزه با فساد را جدی بگیرد.

نظیفه محبوبی

XS
SM
MD
LG