لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۲۰ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۰۲

برخی مناطق سرپل دوباره به کنترول طالبان در آمده است


به تازه گی بار دیگر طالبان مناطق مهم ولایت سرپل را بدست گرفته و راه های رفت و آمد نیرو های امنیتی را بسته اند.

عبدالجبار حقبین سرپرست والی سرپل با تایید این خبر می گوید: نیروهای امنیتی که چند روز قبل از مناطق دره علف سفید، لغمان و قلعه سوخته عقب نشینی نموده بودند مورد باز پرس قرار خواهند گرفت که در این مورد یک هیأت نیز تعیین شده است تا موضوع را مورد بررسی قرار دهند.


سرپرست ولایت سرپل در این مورد گفت:
" در مناطق علف سفید، لغمان و قلعه سوخته که نیرو های امنیتی ما به اساس هدایت ارگان نظم عامه عقب نشینی کرده اند، هیأتی را تعیین کردیم که موضوع را از نزدیک بررسی کند تا به چه دلیل آنها منطقه را رها کردند. در این مورد تحقیقات صورت می گیرد."

سرپرست ولایت سرپل می گوید: مردم با نیرو های امنیتی همکار اند و اما در جریان عملیات ها خلا ها و کاستی ها وجود داشته اما این کاستی ها در جریان عملیات های بعدی تکرار نخواهد شد:
"شما می بینید که اگر حمایت مردم نباشد با این تشکیل کم پولیس ما نمی توانیم تمام کوهستانات را که بیشترین نفوس را داشته باشد باامن بسازیم.
این کار برای ما بسیار مشکل است. اما در آینده متوجه هماهنگی نیرو ها نیز خواهیم شد."

پیش ازاین نور الله نور خیل یکتن از قوماندانان عملیات در آن ساحه با رسانه ها گفته بود وی به دلیل اینکه عملیات خورشید 3 ختم شده بود نظر به کمبود نیرو بنابر مکتوب رسمی وزارت امور داخله و به امر قوماندان عمومی نظم عامه زون شمال عقب نشینی تکتیکی کرده است.

پس ازختم عملیات خورشید 3، 80 تن از نیرو های پولیس محلی بنابر توقف این عملیات که به قریه های شان رفته نتوانستند سلاح های شان را به زمین
گذاشته راه مهاجرت را به سوی ایران و پاکستان در پیش گرفتند.

در همین حال محمد آصف جبار خیل قوماندان امنیه سرپل گفت: بنابر اینکه تعداد پولیس های محلی که در مناطق شان به دلیل کمبود پرسونل نتوانستند در مناطق شان ایستاده گی نمایند دوباره با نیرو ها پس از ختم عملیات بر گشتند و یک تعداد شان در قریه خوال مستقر شده اند.

به گفته قوماندان امنیه سرپل، تعداد دیگری که سلاح های شان را به دولت تسلیم کردند بجای شان دوباره پولیس استخدام شده است.
" در آنجا یک تعداد پولیس های محلی که به تعداد 6 نفر از یک قریه و چهار نفر از دیگر قریه بودند آنها نمی توانستند فعالیت نمایند و از منطقه خود دفاع کنند. آنها را ما آوردیم به جاهای دیگر که پولیس های جدید بود یکجا ساختیم و آنهایی که نمی خواستند در صفوف پولیس ایفای وظیفه کنند ما سلاح های شان را گرفته به دیگر کسان توزیع کردیم تا از مناطق شان دفاع نمایند."

این در حالیست که روز گذشته قاری یوسف احمدی که خود را سخنگوی طالبان معرفی می کند به رادیو آزادی ضمن ارسال پیامی گفت که 30 تن دیگر از نیروهای یک قوماندان پولیس محلی بنام مخدوم صادق در مربوطات ولسوالی کوهستانات سرپل سلاح های شان را بر زمین گذاشته از جنگ دست کشیدند و10 تن دیگر از پولیس های محلی با طالبان یکجا شدند.

گزارشگر: محمد عالم رحمانیار

XS
SM
MD
LG