لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۸ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۱۱

برای جلوگیری از ازدواج های زیر سن به مبارزه ملی نیاز است


قدریه یزدان پرست کمیشنر کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان
قدریه یزدان پرست کمیشنر کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان

کودک متاهل که از دوران شیرین کودکی و ناز نعمت پدر و مادر محروم می شود و با دنیای کودکی و بی خبر از خوبی و بدی این دنیا زنده گی مشترک را آغاز می کند.

اما چنین ازدواج های زیرسن در بیشتر موارد منجر به خشونت و حتی در برخی موارد سبب مرگ این کودکان می گردد.

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان می گوید بخاطر مبارزه با ازدواج های زیر سن به یک مبارزه ملی و جدی نیاز است.

قدریه یزدان پرست کمیشنر این کمیسیون روز سه شنبه در نشست که به منظور جلوگیری از ازدواج های زیر سن برگزار شده بود، گفت:

" عامل تکمیل کننده ازدواج کودکان زیر سن را می توان فقر اقتصادی، فرهنگی و باورمندی خواند که این همه موارد دست به هم داده تا ما اطفال متاهل داشته باشیم. کودکانی که باید بازی و تحصیل کنند و کسانیکه زمان رشد شخصیت شان است آنها متاهل اند."

خانم یزدان پرست گفت که آنان هنوز هم آگاهی ندارند که چند درصد کودکان متاهل اند و به گفته وی برای مشخص شدن این موضوع باید تحقیقی به راه انداخته شود.

کمیسیون حقوق بشر می گوید: آماری که از سال های 2010 و 2011 میلادی در دست دارد 15.2 درصد اطفالیکه از 15 سال کمتر عمر دارند متاهل هستند.

هر چند در قانون مدنی افغانستان، حد اقل سن ازدواج برای دختران در افغانستان ۱۶ سال تعیین شده، اما تلاش های سیزده ساله نهاد های جامعه مدنی و حکومت بخاطر جلوگیری از ازدواج های زیر سن در این کشور طوری که لازم است، نتیجه نداشته است.

در این میان سید کمال سادات معین امور جوانان وزارت اطلاعات فرهنگ که یکی از اشتراک کننده گان این نشست بود گفت که آنان سعی دارند تا جلو ازدواج های زیر سن را که یک عمل نادرست است بگیرند:

" معنیت امور جوانان بسیار زیاد همراه نهاد های بین المللی، بشری و حکومت افغانستان کار می کند تا کودکان که از 15 سال کمتر عمر دارند و ازدواج میکنند در تلاش استیم که جلو اینکار غیرقانونی،غیر انسانی و غیر اسلامی را بگیریم."

ازدواج قبل از وقت که بیشتر دختران با آن مواجه هستند نه تنها سبب خشونت ها می شود بلکه به باور آگاهان امور صحی این گونه ازدواج ها عواقب بد صحی را نیز در پی دارد.

به گفته آنان بیشتر همچو کودکان مبتلا به بیماری های روانی می شوند و هم چنان در بیشتری موارد در هنگام ولادت سبب سقط جنین و حتی سبب مرگ مادر و طفل می گردد.

فریبا واحدی

XS
SM
MD
LG