لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۳ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۴۵

مستغنی: هیئت افغانی با اجندای قوی در اجلاس سازمان ملل اشتراک میکند


شکیب مستغنی سخنگوی وزارت خارجه افغانستان
شکیب مستغنی سخنگوی وزارت خارجه افغانستان

کابل از اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد که تا روز های دیگر در شهر نیویارک امریکا برگزار می گردد، امید های بسیار برای آینده دارد.

رهبری هیئت افغانی در این نشست را عبدالله عبدالله رییس اجرائیه حکومت به عهده دارد و صلاح الدین ربانی وزیر امور خارجه و حکمت خلیل کرزی معین سیاسی این وزارت آقای عبدالله را در این نشست همراهی می کنند.

شکیب مستغنی سخنگوی وزارت خارجه روز شنبه به رادیو آزادی گفت که افغانستان با یک اجندای قوی در این اجلاس اشتراک می کند اما در مورد جزییات این اجندا چیزی نمی گوید:

"رئیس اجرائیه افغانستان در کنار اشتراک و سخنرانی در این نشست، در نشست سه جانبه امریکا افغانستان و چین نیز اشتراک می کند روی اجندای این سفر کار دامه دارد و هنوز نهایی نشده است."

در این حال یک منبع حکومت به رادیو آزادی می گوید که چگونگی مبارزه با تهدید گروه داعش و تامین امنیت، ادامه کمک های جهان در سال های آینده برای افغانستان و سیاست های دوگانه پاکستان در برابر افغانستان موضوعات شامل اجندای هیئت افغانستان است.

با این همه وزارت خارجه افغانستان تاکید می کند که رئیس اجرائیه در حاشیه این اجلاس در نشست سه جانبه امریکا، افغانستان و چین و نیز در نشست پلان ملی مبارزه با مواد مخدر اشتراک خواهد کرد.

نشست مجمع عمومی سازمان ملل همه ساله در شهر نیویارک در مقر سازمان ملل برگزار می گردد و در آن نماینده گان 120 کشور جهان اشتراک می کنند.

این اجلاس امسال زیرنام "اجندا انکشافی پسا2015 " برگزار می شود.

این در حالیست که در شصت و نهمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد، افغانستان اعتراض تندی از مداخلات مستقیم پاکستان، راکت پراگنی این کشور به خاک افغانستان، حفر خندق در امتداد خط دیورند و دخیل بودن نظامیان و مشاورین پاکستانی در ناامنی های افغانستان مطرح کرده بود.

با این همه شماری از اعضای ولسی جرگه پیشنهاد می کنند که باید اولویت افغانستان در این اجلاس، صلح، استقرار نظام و شکایت جدی از سیاست های نادرست پاکستان در برابر افغانستان باشد.

سید اسحاق گیلانی عضو کمیسیون روابط بین الملل ولسی جرگه در مورد گفت:

"با وعده های که جامعه جهانی با افغانستان داده بود بیادشان بیاورند و اولویت افغانستان در این نشست، صلح و استقرار نظام افغانستان باشد و این بر می گردد به هیئت افغانستان که در این اجلاس اشتراک می کنند.

اداره خوب، مبارزه با تروریزم و مبارزه با فساد باید بخش دیگری از اجندای هیئت افغانستان باشد."

وزارت خارجه افغانستان می گوید: صلاح الدین ربانی وزیر خارجه نیز در حاشیه این نشست با مقامات ارشد پروسه استانبول، نشست وزیران خارجه سازمان همکاری های قلب آسیا یا سارک، نشست ایکو و نشست وزیران خارجه سازمان همکاری های کشورهای اسلامی دیدار خواهد داشت.

هر چند بسیاری از آگاهان می گویند که اعتراض سال گذشته افغانستان به مجمع سازمان ملل از سیاست پاکستان در برابر افغانستان در سایه سکوت بین المللی راه به جایی نبرده است و پاکستان به اعمالش در برابر افغانستان هم چنان ادامه داده است، اما تاکید می کنند که اینبار باید حکومت افغانستان موضوع مداخلات پاکستان در مسایل افغانستان را یکطرفه کند.

نظیفه محبوبی

XS
SM
MD
LG