لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۲۹

کنترول حریم فضایی افغانستان به حکومت این کشورسپرده شد


پس ازاین حکومت افغانستان امورکنترول حریم فضایی اش را به همکاری یک کمپنی امریکایی به پیش خواهد برد.

تمام امورات کنترول حریم فضایی افغانستان روزسه شنبه رسماً به ادارهء مستقل هوانوردی ملکی افغانستان سپرده شد.

محمود شاه حبیبی معین عملیاتی این اداره درنشست که به همین مناسب درکابل برگزار گردیده بود گفت که افغانستان درحال حاضربه استثنای مرکز در تمام ولایات از وسایل تخنیکی کنترول حریم فضایی اش به تنهایی حفاظت می کند.

محمود شاه حبیبی گفت:
"تمام تجهیزات درولایات که توسط آن فضای افغانستان کنترول می گردد به طورمستقیم ازسوی افغان ها نگهداری ونظارت می گردد، بخش عملیاتی مرکز متخصصین خارجی هستند، اما درکنارشان ازسوی افغان ها نیزکنترول می گردد."

به گفتهء آقای حبیبی، ادارهء مستقل هوانوردی ملکی افغانستان به هدف کمک وآموزش پرسونل در بخش کنترول حریم فضایی یک قرارداد را با کمپنی آر. ام. اس امریکایی امضا کرده است که ارزش آن بیش از چهل وهفت میلیون دالر خوانده شده است.

وی می گوید این قرارداد سه بخش دارد که بخش های کنترول عملیاتی یا فضایی، بخش تخنیکی و پروسیجرهای دیزان سرک ها را شامل می شود.

محمود شاه حبیبی همچنان گفت که درحال حاضراز ناحیهء کنترول حریم فضایی هرسال 40 میلیون دالر عواید بدست می آید که پس ازاین با افزایش پروازها این رقم بیشتر خواهد شد.

درهمین حال داود سلطان زوی مشاور رییس جمهور در بخش هوانوردی در این نشست، بهره برداری ازمیدان های هوایی را از لحاظ اقتصادی برای افغانستان مهم خواند.

آقای سلطان زوی از برگزاری یک نشست در اواخر ماه جاری سپتمبر به هدف جلب سرمایه گذاری دربخش هوانوردی در دبی خبرداد.

محمد جاهد بکر قوماندان ترکی نیروهای ناتو مستقر در میدان هوایی بین المللی حامد کرزی سپردن مسوولیت های کنترول حریم فضایی را به افغان ها ازلحاظ اقتصادی برای افغانستان مهم خواند.

محمد جاهد بکر گفت:

"توانایی های افغانستان برای دوام پروازهای مصوون نظامی و ملکی در بخش کنترول حریم فضایی بسیارمهم است و همچنان بدست آوردن عواید ازدرک پروازهای تجارتی برای اقتصاد افغانستان نیزمهم می باشد."

گفته می شود، هرگاه به نگهداری و کنترول بهترحریم فضایی افغانستان توجه لازم صورت گیرد، با توجه به موقعیت افغانستان این کشورمی تواند ازعبور و نشست طیاره های مختلف عواید کافی را بدست بیاورد.

به اساس معلومات ادارهء مستقل هوانوردی ملکی افغانستان درحال حاضر روزانه حدود 400 طیاره ازحریم فضایی این کشورعبور می کند که بالای هرپرواز حدود چهارصد دالرمالیه وضع می گردد.

جاوید حسن زاده

XS
SM
MD
LG