لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۱۹

در عید امسال از هر ده خانه، شاید یکی مسافری داشته باشد


عید سعید اضحی در افغانستان امسال در حالی تجلیل می شود که شماری زیاد جوانان افغان به دلیل نا امنی و بیکاری به کشورهای خارجی پا به فرار می گذارند.

در عید امسال ممکن از هر ده خانه یک خانه مسافری داشته باشد که بخاطر نا امنی و بیکاری دست اش را به دست قاچاقبر داده و او را از افغانستان بیرون فرستاده باشد.

در این حال ملا امامان در شماری از مساجد حین ادای نماز عید از جوانان خواسته اند تا بجای فرار از کشور دست به دست هم داده و برای آبادی و نگهداری کشور کار کنند.

ایاز نیازی ملا امام مسجد وزیر اکبرخان مینه کابل قبل از ادای نماز عید به جوانان خطاب کرده، گفت:

"کجا میروی ای جوان افغان؟ یک انسان در حالت مرگ باشد، اما مادرش را می گوید که من رفتم برای کارهای خود، آیا او مسلمان است؟ اما برایت اطمینان می دهم که مادرجان آغوش مبارک تو برای من مقدس تر است."

افغانان از مهاجرت و مسافرت خسته شده، در چند دههء گذشته میلیون ها افغان این کشور را ترک کرده و خیمهء مهاجرت شان را در سایر کشورهای بلند کرده اند.

این پروسه هنوز هم جریان دارد و این حالت دل ها را رنجانیده است و آنان با ریختاندن اشک از جوانان می خواهند تا خاک شان را ترک نکنند.

حاجی محمد نعیم یک تن از باشندگان شهر کابل می گوید:

"خواست ما از رهبران حکومت این است که شکررنجی ها را کنار بگزارند و بیایند دست به دست هم داده و صلح را که ملت می خواهد برآورده ساخته و زمینه های کاری را ایجاد کنند تا سرمایه های معنوی افغانستان که جوانان اند از این کشور فرار نکنند."

در عین حال شماری از جوانان نیز از رهبران حکومت می خواهند تا دست به دست هم داده، زمینه های کاری را ایجاد کنند تا جوانان به ترک کشور شان مجبور نشوند.

فضل الله افضلی یک تن از این جوانان می گوید:

"از تمام جوانان افغانستان خواهشمندیم که به لحاظ خداوند، شب سرخود را روی بالشت مانده، بگویند که من به کجا بروم و این خاک در به در و ویران شده خود را به کی و چطور رها کنم و چرا به کشور های اروپا و امریکا که کشورهای کفر اند، بروم؟"

روزهای عید روزهای خوشحالی است، اما در افغانستان شمار محدوی از منازلی است که این روز را طوریکه لازم است، با خوشحالی تجلیل کنند.

مردم می گویند، عیدهای شان زمانی رنگ خوشحالی و استقبال عیدهای قبلی را می گیرد که در این کشور امنیت و صلح دایمی تامین شود و آنان به جای صدای تقنگ با صدای آذان از خواب های شان بیدار شوند.

تمیم اخگر

XS
SM
MD
LG