لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۳۰

از شتر تا جمع آوری تربوز در کمپاین تبلیغاتی "داعش"


پرورش شتر، جمع آوری محصولات تربوز و سنگ تراشی باهم چی وجه را مشترک دارند؟

این همه کارهایست که در کمپاین تبلیغاتی داعش در تابستان امسال دیده شده است. درحالیکه چشم جهان به تصاویر وحشتناک از خشونت های گروهء تندرو داعش از جمله سربریدن ها، سنگسار کردن ها و کشتار های دسته جمعی عادت کرده است، ولی براساس یک گزارش تازه منتشر شده، بیش از نصف تبلیغات که از سوی داعش در ماه جولای و اگست امسال منتشر شد، نمایانگر زنده گی مردم عام ملکی بوده است.

گزارشی که روز چهارشنبه از سوی یک مرکز تحقیقاتی بریتانوی به نام کویلیم نشر شد و از خلافت داعش سخن می گوید، سروی است از بیش از 1100 پارچهء تبلیغاتی به شمول ویدیو ها، تصاویر، بیانات صوتی و حتی تصاویری از مناظر تخیلی و ترانه خوانی ها که از سوی داعش بین 17 جولای تا 15 اگست منتشر شده است.

بزرگترین افشاگری این گزارش مرکز تحقیقاتی بریتانوی وسعت آنچه است که داعش با استفاده از تصاویری زنده گی روزمرهء در چوکات خلافت اش حامیانی را به خود جلب و جذب می کند.

درحالیکه تبلیغات داعش هنوزهم شامل تصاویری از خشونتهای وحشتبار میباشد، این گزارش همچنان دریافته است که مخاطبین اصلیء این تبلیغات نسبت به گذشته بیشتر مردم منطقه اند. داعش به طور خاص روی فعالیت های نظامی اش تمرکز دارد و این گروه بیشتر تصویر تهاجمی از خود ترسیم میکند نسبت به یک تصویر دفاعی.

داعش نشان می دهد که گویا یک حکومت قانونی است و قادر به حکمروایی در مناطق تحت ادارهء خود براساس قوانین شرعی می باشد و همین مساله در مرکز پیام های تبلیغاتی داعش بعد از آن قرار داشته است که این گروه سال گذشته خلافت را اعلان کرد.

تصاویر منتشر شده از سوی داعش یعنی پرورش شترها در ولایت قره سوریه و ورکشاپ هایی ازسنگ تراشی در منطقه سرت لیبیا شاید گزینه های عجیب تبلیغاتی به نظر بیایند، ولی این گروه درست با همین تصاویر می خواهد توانایی اش را در بخش حاکمیت به نمایش بگذارد. گزارش مرکز تحقیقاتی کویلیم می گوید، اکثر چالش های فعلی در مقابل تبلیغات داعش محدود به سوال های است درمورد قانونیت این گروه و موثقیت ادعای این گروه.

هدف بخشی از تصاویر تخیلی که در تبلیغات داعش دیده می شود، مثل مغازه ها و بازارهای پر از وسایل آن است که هم به حامیان و هم به منتقدین خود نشان دهد که زنده گی در قلمرو داعش گل و گلزار است.

گزارش مرکز تحقیقاتی کویلیم می گوید، برای میلیون ها انسانی که سال ها در بی قانونی و فساد به سر برده اند، وعده بهبود اقتصادی و زنده گی بهتر خیلی پیام نیرومند است.

تصاویر دیگر که اطفال در آن در حالت ساعت تیری دیده می شوند، صمیمت خلافت داعش را به نمایش می گذارند.

این گزارش مرکز تحقیقاتی برتانوی می گوید، داعش میخواهد نشان بدهد که این همه گزینهء بهتر برای وضع موجود در منطقه است.

تاکید داعش بر حکومتداری، این گروه را قادر می سازد که یک هالهء از بی اعتناییء مطلق را در مقابل ایتلاف ضد داعش اختیار کند و به طور ترغیب کنندهء استدلال کند که همین حکومت یگانه گزینهء عملی برای سنی هاست.

تصاویر داعش که تندروانش مردم را به طور ظالمانه مجازات می کنند و همجنس بازان را از ساختان های بلند می اندازند و دشمنان شان را می کشند، برای همه آشناست.

ولی یک دلیل برای این وجود دارد که چرا داعش چنین تبلیغات را برای آنچه که در قرآن گناه خوانده شده به شمول جرایم جنسی، نوشیدن الکول و ارتداد منتشر می کند.

براساس گزارش کویلیم، این پیام ها نظریات داعش را به مردم محل می رساند و داعش می خواهد نشان دهد که خلافت داعش خلافت قانون است، جاییکه جرایم ملکی سریعاً و بدون تزلزل مجازات می شوند.

به نوشته گزارش، حیران کننده ترین تبلیغات که از سوی داعش صورت گرفته است، نشر 31 تصویر از طبیعت است. این تصاویر شامل زمین های زراعتی، شترهای وحشی، طوفان های ریگ و پرنده های وحشی می باشد.

ولی چرا داعش چنین تصاویر را که توجهء هر جهانگرد را می تواند جلب کند، منتشر نموده و از آن در دستگاه تبلیغاتی اش استفاده می کند؟

گزارش می گوید، داعش می خواهد با دادن چنین تصاویر از خلافت اش، خیالبافی هایی کند و نشان دهد که حامیان این گروه همه دیوانه های خونخوار نیستند.

XS
SM
MD
LG