لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۰۸

سومین جشنواره جهانی فلم زنان در هرات برگزار شد


سومین جشنواره جهانی فلم زنان در قلعه تاریخی اختیارالدین در مرکز شهر هرات از سوی رویا فلم و آرمان شهر برگزار شد.

برگزار کننده گان این جشنواره میگویند سه صد فلم از فلسمازان کشورهای مختلف جهان به این جشنواره رسیده است.

آنان می گویند که از تمام فلم های که به این جشنواره فرستاده شده است 68 فلم آن به نمایش گذاشته می شود.

این جشنواره مهمانان و شرکت کننده گان متفاوت را نسبت به سال های گذشته به کنار خود جای داده است. از فرهاد دریا آواز خوان پر آوازه افغان گرفته تا چهره های چون انجنیر لطیف و لیناعلم از سینماگران و بازیگران شاخته شده افغان.

عزیز دلدار یکی از برگزار کننده گان این جشنواره می گوید: از سه صد فلم که به این جشنواره رسیده است، شصت و پنج فلم آن به جشنواره فلم زنان انتخاب شده است.

آقای دلدار به این بارو است که چنین جشنواره ها می تواند ظرفیت نیمی از جامعه را که همانا زنان هستند بیشتر تبارز دهد.

اما فرهاد دریا آواز خوان شناخته شده افغان دیده گاه دیگری دارد او برگزاری این گونه جشنواره ها را موثر می خواند اما می افزاید که مشکلات موجود در افغانستان را نمی توان تنها با این گونه فعالیت ها برطرف ساخت.

هرات یکی از ولایات در افغانستان است که پیشینه بزرگ هنری و فرهنگی دارد اما این ولایت سال هاست که به مشکل نبود سینما و سالون معیاری تیاتر دچار است.

تا قبل از دوره حکومت طالبان در بیشتر ولایات افغانستان سینما و سالون های تیاتر وجود داشت اما حکومت طالبان وجود سینما را مغایر با شریعت اسلامی دانسته و آنرا تخریب کرده اند حکومت های بعد از طالبان هم تاکنون اقدام به ساخت این سینما ها نکرده اند.

حالا این موضوع با انتقاد های شدید شماری از فرهنگیان و سینما گران افغان روبرو شده است.

رهنورد زریاب یکی از نویسنده گان افغان انتقاد می کند که مشکلات مختلف در افغانستان تاثیر بسیار بدی روی هنر سینما و تیاتر افغانستان گذاشته به حدی که حالا هنرمندان با نبود سالون های معیاری تیاتر و سینما در این کشور روبرو هستند.

جوان شیر حیدری یکی از سینماگران افغان تاکید دارد که گسترش فرهنگ سینما و تیاتر در افغانستان می تواند تاثیرات مثبت را روی زنده گی جوانان افغان به وجود آورد و از سوی دیگر دولت را متوجه نارسایی های موجود در افغانستان می کند.

با همه اینها باید گفت که جشنواره فلم زنان در ولایت هرات با پیامی از رولاغنی بانوی اول افغانستان گشایش یافت و سپس فلم کوتاه قمر با نام نخستین فلم جشنواره به نمایش گذاشته شد.

این جشنواره تا دو روز دیگر در ولایت هرات ادامه دارد اما نه در قلعه اخیتارالدین. برگزارکننده گان این جشنواره می گویند دو روز دیگر این جشنواره را در سالون ابن سینا در مرکز شهر هرات دایر می کنند اما معلوم شود که در سومین جشنواره فلم زنان چی فلم های مستحق جایزه می گردند.

شاه پور صابر، هرات

XS
SM
MD
LG