لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۳۲

رییس جمهور غنی: زراعت بنیاد ثبات افغانستان را تشکیل می دهد


رییس جمهور اشرف غنی می گوید که مخالفان مسلح دولت در تلاش ناامن ساختن افغانستان هستند اما حکومت این کشور را به ثبات می رساند و زراعت بنیاد ثبات است.

محمد اشرف غنی روز چهارشنبه حین افتتاح نمایشگاه سه روزه محصولات زراعتی در کابل گفت که این کشور بدون سیستم فعال زراعتی مصون بوده نمی تواند:

" زراعت بنیاد ثبات افغانستان است، بدون یک زراعت پیشرفته و فعال ما مصونیت داشته نمی باشم. "

رییس جمهور غنی گفت که در اکثر شهرهای افغانستان محصولات خارجی وجود دارد و علت آن به گفته وی عدم هماهنگی میان شهرها و قریه ها است.

به گفته رییس جمهور غنی، افغانستان سالانه محصولات زراعتی به ارزش سه میلیارد افغانی را از کشورهای خارج وارد می کند.

رییس جمهور غنی تاکید کرد که افغانستان باید از کشور وارداتی به کشور صادراتی محصولات زراعتی مبدل شود:

" هدف اصلی استراتیژی ما چیست، بسیار ساده، از یک مملکت وارداتی زراعتی باید به یک مملکت صادراتی زراعتی مبدل شویم. "

محمد اشرف غنی رییس جمهور افغانستان افزود که آب، زمین، تخم اصلاح شده، وسایل کاری و دهقان عناصر بنیادی زراعت بوده و حکومت متحد به سرمایه گذاری در همه این بخش ها می باشد.

به گفته وی حکومت در حال حاضر بالای طرحی کار می کند که بر اساس آن تا دو سال آینده همه احتیاجات مواد خوراکی که اکنون به شش صد و پنجا میلیون تن در سال می رسد از محصولات زراعتی داخلی تامین خواهد شد.

از سوی هم اسدالله ضمیر وزیر زراعت، آبیاری و مالداری افغانستان با توجه به نقش زنان در گسترش زراعت گفت که حکومت در نظر دارد تا سهم زنان در این بخش بیشتر گردد:

" توجه جدی زنان در سکتور زراعت و مالداری ما را مصمم ساخت تا ستراتیژی ملی نقش زنان را در سکتور زراعت ایجاد نمایم، این ستراتیژی در راستای مهار نمودن بهران غذایی و ایجاد افغانستان مصئون از لحاظ مواد غذایی از اهمیت ویژه برخوردار است. "

به گفته وزارت زراعت، آبیاری و مالداری افغانستان، در صورتیکه همکاری لازم با آنان صورت گیرد، این کشور تا هفت سال آینده از لحاظ تولیدات زراعتی خودکفا خواهد شد.

کارشناسان نیز می گویند که اگر به سکتور زراعت این کشور به گونه لازم توجه شود، نه تنها مواد خوراکی مورد نیازش را تولید کرده بلکه مقداری زیادی از محصولات زراعتی را به کشور های دیگر نیز صادر خواهد کرد.

تمیم اخگر

XS
SM
MD
LG