لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۱۷

عزیزه رحیمزاده نامزد جایزه صلح سازمان حقوق کودکان هالند شده است


در برنامهء کنونی زن و زنده گی میرویم به خانهء عزیزه رحیمزاده دختر نوجوانی که در افغانستان برای اولین بار نامزد جایزه بین المللی صلح سازمان حقوق کودکان هالند شده است. از کارکرد ها و راه های دشواری که در رسیدن به هدفش پیموده است آگاه می شویم.

عزیزه رحیمزاده دختر نوجوانی است که در کمپ بغلان واقع در نساجی بگرامی در یک خانهء محقر و غریبانه با پدر مادر و چهار خواهر و دو برادرش زنده گی می کند، در شرایط سخت و با محدودیت های زنده گی شب و روز را می گذراند. اما هدفش بلند و بزرگ است.

وی اعتماد به نفس و ارادهء قوی را در رسیدن به اهداف سالم و بدردبخور زنده گی برای خود و مردم ارزنده می داند.

عزیزه سه سال در بخش حقوق اطفال که به نام صدای اطفال نیز یاد می شود کار کرده است و در جریان این مدت کارهای ارزندهء در حل مشکلات و محدودیت های اطفال و مردم در کمپ مهاجرین افغان انجام داده است.

عزیزه صنف یازده هم لیسهء نسوان سید نور محمد شان مینه است. وی به اثر زحمات هدفمندانه اش در حل مشکلات و مهیا ساختن آب پاک آشامیدنی برای بیش از دو صد خانواده در کمپ بیجا شده گان افغان و هم فرصت های آموزشی برای اطفال خورد سال آنان توانست نامزد دریافت جایزهء بین المللی صلح کودکان هالند شود.

عزیزه با دو نامزد دیگر از کشورهای لیبریا و پورتوریکو برای بدست آوردن جایزه صلح حقوق کودکان رقابت خواهد کرد.

وی می گوید با در نظر داشت اینکه از دید مشکلات، سطح زنده گی و سهولت ها، کودکان افغان با کشورهای دیگر خیلی متفاوت است، بسیاری از مشکلات عمده را با گزارشات آن در کشور هالند تشریح کرده و جایزه را از آن خود خواهد کرد.

هر چند پدر عزیزه بیکار است و آنان تنها با معاش بخور نمیر مادرش که در یکی از مکاتب به حیث آشپز کار می کند زنده گی را می گذرانند. وی رویا های بزرگتری را برای خدمتگذاری به هم نوعانش در سر دارد، می خواهد در آینده تحصیلاتش را در رشته های حقوق و ژورنالیزم به پایان برساند و امید اش این است که روزی وی و مانند وی هر زن و دختر افغان در فضای امن زیست نموده و به اهداف و حقوق اساسی شان دست یابند.

برای آگاهی بیشتر روی لینک زیر کلیک کنید و برنامه را بشنوید.

تهیه کننده: عفیفه ساکب نیازی

please wait

No media source currently available

0:00 0:12:33 0:00
لینک مستقیم

XS
SM
MD
LG