لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۳ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۴۸

"عساکر امریکایی دروازه شفاخانه ملکی کندز را شکستانده بودند"


واشنگتن تایید کرده است که یک موتر زره اردوی افغانستان که عساکر امریکایی را حمل میکرد، دروازه شفاخانه ملکی کندز را شکستانده و نظامیان امریکایی را وارد این شفاخانه ساخته است.

جیف دیویدس سخنگوی وزارت دفاع امریکا میگوید، یک زره پوش اردوی افغان که نیروهای امریکایی سوار آن بودند به اساس حدس و گمان وارد این شفاخانه شده بودند.

سخنگوی پنتاگون گفته است، نیروهای امریکایی فکر می کردند در این شفاخانه هیچ داکتر موسسهء داکتران بدون سرحد باقی نمانده است.

در اثر عملیات هوایی نیروهای امریکایی به تاریخ سوم اکتوبر بر شفاخانه داکتران بدون سرحد در کندز 22 نفر کشته شدند.

جیف دیویس سخنگوی پنتاگون دیروز به اسوشیتد پرس گفت، نیروهای امریکایی برای بررسی ها وارد این شفاخانه شده بودند.

این مقام امریکایی گفته است که هدف بررسی از خسارات وارده بر این شفاخانه بود.

دیویس گفت: " عساکر امریکایی دروازه این شفاخانه را به زور باز نموده وارد آن شده بودند که این کار باید نمی شد و اشتباه رخ داده است، آنها باید این کار را پیش از پیش پلان میکردند و حال باید زیان رسیده به دروازه این شفاخانه بررسی شود و تاوان آن داده شود. "

سخنگوی وزارت دفاع امریکا گفت، بعد از ورود به این شفاخانه، به نیروهای امریکایی معلوم شد که مامورین موسسه داکتران بدون سرحد در آنجا موجود بودند و با این کار نیروهای امریکایی مخالفت کردند.

این تخطی از توافق بین محققین و ادارهء داکتران بدون سرحد است که بر اساس آن محققین پذیرفته بودند که قبل از وارد شدن به این شفاخانه به داکتران بدون سرحد خبر داده میشود.

موسسه داکتران بدون سرحد در یک اعلامیه گفته است که عساکر امریکایی به زور وارد این شفاخانه شده اند، زیان مالی رسانیده اند، بعضی شواهد را از بین برده اند و کارمندان آنرا ترسانده اند.

سخنگوی پنتاگون میگوید در وسط هفتهء جاری شاید گزارش تحقیق کننده گان درمورد بمباری شفاخانه کندز در کابل منتشر شود و دراین گزارش شاید به سوال های ابتدایی هم پاسخ داده شود، مثلاً آیا در این شفاخانه افراد ملکی حضور داشتند یا نه، و آیا در بمبارد نیروهای امریکایی به آنها ضرر رسیده است یا نه؟

جیف دیویس سخنگوی وزارت دفاع امریکا همچنان گفت، این گزارش در این باره قضاوت نمیکند که مسوولیت این حمله بر دوش کدام طرف است و جزییات زیادی را ارایه نمیکند زیرا چنین مسایل در تحقیقات وسیع و اساسی امریکایی ها مطرح میشوند.

بارک اوباما رییس جمهور امریکا به سبب بمبارد شفاخانه در کندز معذرت خواسته است.

طالبان مسلح به تاریخ 28م سپتمبر بر کندز حمله کردند و این شهر را در چند روز تحت تصرف خود در آوردند ولی سخنگوی وزارت دفاع امریکا دیروز گفت، کندز حال تاحد زیاد در دست نیروهای افغان است.

XS
SM
MD
LG