لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۴۸

در افغانستان در هر هشت زن، یکی آن مصاب به سرطان سینه است


فیروز الدین فیروز وزیر صحت عامه افغانستان
فیروز الدین فیروز وزیر صحت عامه افغانستان

سرطان سینه که یک بیماری کشنده شمرده میشود درحالی در افغانستان رو به افزایش است که این کشور فاقد مراکز تشخیص و تداوی این بیماری می باشد.

وزیرصحت عامه افغانستان می گوید، اگر زنانی که مصاب به این بیماری هستند به موقع برای تداوی اقدام کنند،این بیماری قابل علاج می باشد.

فیروز الدین فیروز روز چهارشنبه حین برگزاری کمپاین جلوگیری از سرطان سینه در کابل

گفت که این بیماری در حال افزایش است و یکی از عوامل آن عدم آگاهی مردم از آن می باشد:

" از هر هشت خانم یک نفر مبتلاه به سرطان ثدیه می گردد، سرطان ثدیه با وجود که کشنده نیست، اما متاسفانه در افغانستان مادران بخاطری وفات می نمایند که اکثراً آگاهی از تاسس و سیر مرض سرطان خصوصاً سرطان ثدیه را ندارند. "

ازدواج در سن بلند، ندادن شیر به کودکان، چاقی، استفاده از روغن بی کیفیت، تشویش و عدم فعالیت های فزیکی عوامل عمده شیوع این بیماری بوده که بیشتر زنان به آن مصاب می گردند.

پیدا شدن غده ها در سینه و زیر بغل و تغییر رنگ سینه از علایم عمده بیماری سرطان سینه می باشدکه بیمار باید با دیدن این علایم نزد داکتر مراجعه کند.

در کمپاین جلوگیری از بیماری سرطان سینه شماری از افراد مصاب به این بیماری،نماینده سازمان صحی جهان وشماری از اعضای شورای ملی نیز اشتراک کرده بودند.

بیماران و برخی اعضای شورای ملی از حکومت خواستند تا در زمینه ایجاد مراکز تشخیص و تداوی این بیماری تلاش کند.

در این حال ریچارد نماینده دبلیو، اچ، او یا سازمان صحی جهان درافغانستان میگوید که این سازمان در این زمینه متعهد به همکاری با حکومت افغانستان است:

" سازمان صحی جهان در راستای مبارزه با سرطان سینه دولت افغانستان را حمایت می کند و ما به پشتیبانی توسعه یک برنامه جامع کنترل سرطان با پیشگیری قوی تر، تشخیص زودرس، تداوی و توان بخشی بیماران متهد هستیم. "

وزارت صحت عامه افغانستان میگوید این وزارت تلاش میکند تا برنامه های آگاهی عامه را در این بخش افزایش داده و با همکاری نهاد های جهانی مراکز تشخیص و تداوی بیماری سرطان را در کشور نیز ایجاد کند.

در این حال داکتران می گویند که زنان باید همواره به اطفال شان تا سن دو سالکی شیر داده و مطابق رهنمایی داکتران تلاش کنند تا به این بیماری مصاب نگردند.

گزارش از تمیم اخگر

XS
SM
MD
LG