لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۳ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۵۲

سیمینار علمی زیرنام "مطبوعات امروز – فردا" در کابل برگزار شد


در سیمینار علمی مطبوعات امروز - فردا روی مشکلات رسانه ها در افغانستان بحث شده و تاکید صورت گرفت تا برای اصلاح رسانه ها در کشور رسانه های خارجی نقش شان را ادا نمایند.

این سیمینار مشترک به ابتکار رادیو آزادی، رادیو تلویزیون آشنا و آژانس خبری پژواک روز پنجشنبه در کابل راه اندازی گردید و شرکت کننده گان وضعیت رسانه های فعلی در کشور را امیدوار کننده خوانده و اما برخی به نکات ناتوانی آن اشاره کردند.

رحیم الله سمندر رییس انجمن خبرنگاران آزاد افغانستان نبود یک ترکیب، عدم مسلکی بودن، نبود یک تعریف واضح از منافع ملی و موانع امنیتی را از مسایل یاد کرد که رسانه های افغانستان را به مشکل روبرو کرده است.

وی گفت:

"تعریف منافع ملی و تعریف ارزش های ملی این ارزش ها را هر کسی به نفع خود تعریف می کند هیچ یک پالیسی واضح و تعریف واضح از سوی حکومت تا هنوز نشده است، نه در قانون اساسی و نه در قانون رسانه های افغانستان هیچ کدام آن منافع ملی و منافع علیای مملکت و یا هم وحدت ملی که همیشه بالایش جنجال است که منافع ملی نقض شده و این مخالف آن است این چنین تعریف نیست در دولت هنوز هم وجود ندارد."

آقای سمندر هر چند از کدام رسانه نام نبرد، اما گفت که برخی از رسانه ها تنها بخاطر منافع خود کار کرده در فکر مسایل دیگر نیستند.

از سوی دیگر سید ظفر هاشمی معاون سخنگوی رییس جمهور افغانستان در این نشست روی حمایت حکومت از خبرنگاران در افغانستان تاکید کرد.

آقای هاشمی گفت: رییس جمهور می خواهد تا با نماینده رسانه ها به گونه مشترک روی مسایلی گفتگو کند که در آن روی آزادی و منافع ملی کار صورت گیرد.

آقای هاشمی افزود:

"ما در حکومت و در مجموع دولت جمهوری اسلامی افغانستان سخت معتقد به ارزش آزادی بیان به حیث یک ارزش مردم افغانستان هستیم، رییس جمهور افغانستان می خواهد با نماینده رسانه های افغانستان دیدار های داشته باشد و از آنها بشنود تا به چه گونه یک توافق برسیم که آزادی ما حفظ شود در پهلوی آن منافع ملی افغانستان حفظ شود و رسانه های باز و رسانه های آزاد افغانستان به یک ابزار شایعه پراگنی دشمن مردم افغانستان مبدل نشده باشد."

در این سیمینار علمی به شمول وزیر اطلاعات و فرهنگ، شماری از کارشناسان و شخصیت های علمی نیز شرکت کرده و وضعیت رسانه ها در کشور را امیدوار کننده بیان کردند.

همچنان در این سیمینار روی نقش رسانه های بین المللی در افغانستان نیز بحث شده ابراز امیدواری گردید که این رسانه ها در زمینه رشد و پیشرفت رسانه های محلی نقش خود را ایفا نماید.

حمید مهمند رییس رادیو آزادی در کابل گفت: شرکت کننده گان سیمینار با توجه به بی طرفی رسانه های بین المللی سفارش کردند که این رسانه ها در قسمت رفع مشکلات رسانه های داخلی و آموزش کارمندان آن نقش خود را ایفا نماید.

آقای مهمند گفت:

"در این سیمینار در رابطه به شرایط فعلی مطبوعات در افغانستان بحث های گسترده صورت گرفت و تهدید ها و خطرات که رسانه های داخلی افغانستان به آن مواجه هستند تقریباً دیده میشد که اکثراً اشتراک کننده های سیمینار از نحو برنامه ها و نشرات را که رسانه های خارجی به افغانستان دارند از آن رضایت نشان می دادند و سفارش شان این بود که بخاطر معیاری ساختن رسانه های داخلی باید رسانه های بین المللی از تجارب خود بنیاد قوی رسانه یی که دارند استفاده کنند و به آموزش و تریننگ رسانه های داخلی بپردازند."

این سیمینار مشترک رادیوآزادی، رادیو تلویزیون آشنا و آژانس خبری پژواک بخاطری در نوعیت خود در چندین سال اخیر کم نظیر خوانده شده است که روی تمامی ابعاد مشکلات رسانه های افغانستان در آن بحث صورت گرفت.

جاوید حسن زاده

XS
SM
MD
LG