لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۲۵

آبدات تاریخی سمنگان را خطر تخریب تهدید می کند


سمنگان در شمال افغانستان از جملهء ولایاتی به شمار می رود که آبدات باستانی و آثار تاریخی زیاد را در خود جا داده است و تاریخ باستان افغانستان هم از این داشته های تاریخی کشور منشاء می گیرد.

اکنون آبدات تاریخی و آثار باستانی در ولایت سمنگان در اثر عدم توجه دولت و به علت حوادث طبیعی با تهدید تخریب و از بین رفتن مواجه است.

فتح الله وافی رییس اداره اطلاعات و فرهنگ سمنگان به رادیو آزادی گفت که استوپه های سنگی تخت رستم، منطقه باستانی کوک جرهزارسم و سایر آبدات موجود در این ولایت در اثر عدم توجهء دولت مرکزی با تهدید از بین رفتن رو برو است.

فتح الله وافی می گوید:

"دولت مرکزی در زمینهء نگهداشت و محافظت از استوپه های تاریخی هیچ فعالیت نداشته است و بار ها ما درخواست های متعدد فرستاده ایم که تا اکنون هیچ توجه به خواست های صورت نگرفته است و اگر اینگونه دوام یابد به زودی شاهد تخریب آبدات باستانی خواهیم بود."

آقای وافی می گوید که در ولسوالی حضرت سلطان در دامنه های هزار سم مردم محل و زورمندان خانه اعمار کرده اند و مغاره های ایجاد نموده اند که در زمستان آب به داخل مغاره ها شده و استوپه ها را از بین خواهد برد.

از سوی هم صدیق عزیزی سخنگوی والی سمنگان به رادیو آزادی گفت که به منظور جلوگیری از نفوذ زورمندان محلی و حفظ آبدات تاریخیدو هفته قبل مکتوب ایجاد قطعه خاص را به وزارت داخله کشور فرستاده اند، اما تا حالا هیچ پاسخ در مورد دریافت نه نموده اند.

سخنگوی والی سمنگان گفت، کشور آلمان در نظر دارد که سرک منتهی شده به تخت رستم را قیرریزی نموده و در چهار اطراف آن دیوارهایاحاطوی ایجاد کند. وی گفت که سروی آن صورت گرفته است و کار عملی آن در آینده نزدیک شروع خواهد شد.

صدیق عزیزی سخنگوی والی سمنگان می گوید:

"دولت آلمان در نظر دارد که به زودی در اطراف تخت رستم دیوار احاطوی ایجاد کند و همچنان مکان برای تفریح نیز بسازد و سرک منتهی شده به این استوپه ها را نیز قیرریزی کند."

این در حالیست که مقامات در ولایات بامیان، بلخ، غزنی و هرات می گویند که در اثر عدم توجه دولت مرکزی ده ها عابدهء تاریخی و آثار باستانی در این ولایات از بین رفته است.

مجیب الرحمن حبیب زی

XS
SM
MD
LG