لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۵۱

احمدزی: اطراف درگیر از استخدام اطفال در عرصهء نظامی اجتناب کنند


شمس الله احمدزی رئیس دفتر ساحوی کمیسیون مستقل حقوق بشر
شمس الله احمدزی رئیس دفتر ساحوی کمیسیون مستقل حقوق بشر

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان استخدام اطفال در صفوف نیروهای امنیتی و مخالفان مسلح را متناقض با تمام معیارهای بین المللی میخواند.

شمس الله احمدزی رئیس دفتر ساحوی این کمیسیون روز پنجشنبه در صحبت با رادیو آزادی از تمامی طرف های درگیر جنگ خواست تا از استخدام اطفال برای فعالیت های نظامی خود داری کنند.

وی گفت، ممکن تعداد از افراد زیر سن در صفوف پولیس محلی استخدام شده باشند و به گفته وی برخی شواهد نشان دهنده آن است که مخالفان مسلح نیز از اطفال در حملات شان استفاده می کنند:

" در رابطه به استخدام افراد زیر سن هجده سال اگر از سوی حکومت و یا مخالفان مسلح باشد چون مسبب سلب حق بشری اطفال می گردد کمیسیون مستقل حقوق بشر در مجموع این نگرانی را دارد، احتمال دارد افراد زیر سن در صفوف نیروهای پولیس محلی و یا امکان دارد در صفوف قوای مسلح استخدام شده باشند اما پیام ما در همچو موارد این است که طرف های درگیر از استخدام اطفال در عرصه های نظامی اجتناب کنند. "

این نگرانی پس از آن ابراز می گردد که گزارش های به نشر رسیده اند که گویا طالبان مسلح با کمبود نیروها مواجه اند و برای پیشبرد منازعات و حملات انتحاری از اطفال استفاده می کنند.

اما اخیراً ملا اختر محمد منصور رهبر جدید طالبان مسلح با پیامی به پیروان اش دستور داده تا از استخدام افراد زیر سن در صفوف این گروه خود داری کنند.

قبل از این شماری از نهاد های دفاع از حقوق بشر و سازمان ملل متحد از استخدام اطفال زیر سن هجده در فعالیت های جنگی سخن زده اند.

به اساس یک گزارش سه ماه قبل سازمان ملل متحد استخدام اطفال در صفوف نیروهای حکومتی و مخالفین مسلح، یکی از مشکلات اساسی اطفال در افغانستان است.

همچنان یک گزارش سازمان ملل نشان داده که در سال 2013 میلادی نزدیک به صد پسر که کمتر از هجده سال عمر داشتند از سوی نیروهای مسلح به شمول نیروهای دولتی استخدام شده اند.

در عین حال یونیسف یا صندوق وجهی سازمان ملل متحد برای اطفال در افغانستان، استفاده از اطفال در منازعات را یک نگرانی جدی می خواند.

سید معروف همدرد سخنگوی این اداره در صحبت با رادیو آزادی گفت، یونیسف از طرف های درگیر جنگ می خواهد تا در فعالیت های مسلحانه از کودکان استفاده نکنند:

" استفاده از اطفال در عملیات های جنگی یک نگرانی و تشویش برای یونیسف است و یونیسف از تمام جوانب درگیر تقاضا می نماید که با در نظر داشت قوانین ملی و بین المللی از اطفال در فعالیت های جنگی استفاده نکنند. "

اما صدیق صدیقی سخنگوی وزارت داخله افغانستان می گوید هیچ فرد زیر هجده سال در صفوف نیروهای امنیتی کشور استخدام نمی شود.

آقای صدیقی در این مورد به رادیو آزادی گفت:

" در مجموع گفته می توانیم که تلاش های زیاد را به خرچ دادیم و این تلاش ها نتیجه هم داد و امروز در پولیس ملی و پولیس محلی ما کوشش کردیم که افراد زیر سن نتوانند شامل این نیروها شوند. "

استخدام اطفال در صفوف نیروهای امنیتی در قوانین ملی و بین المللی جرم پنداشته می شود.

در حال حاضر حکومت افغانستان تعهد کرده است که اطفال در صفوف نیروهای امنیتی افغان استخدام نخواهند شد.

سحر لیوال

XS
SM
MD
LG