لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۱۱ سرطان ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۲۳

برای با جرأت شدن چه باید کرد؟


برنامه این هفته هوای تازه روی موضوع است که چگونه جرأت و اعتماد به نفس خود را افزایش بدهیم.

آیا شما هم با جرأت هستید یا مثل بعضی از افراد بی‌جرأت و بی باور هستید؟

چگونه می‌توان با جرأت بود و اعتماد به نفس بالا داشت پس برنامه این هفته هوای تازه را تعقیب کنید.

از دیدگاه روان شناسان، بی جرأتی و عدم اعتماد به نفس از جمله مشکلاتِ است که جوانان در هنگام طفولیت یا تهدید شده و یا حق حرف زدن را نداشته و اگر گاهی هم بخواهند موضوعی را مطرح کنند از طرف بزرگان خانواده اجازه نمی‌داشته باشند.

بعضی از افراد این مشکل را در جوانی رفع می‌سازند و به خود باوری و جرأت می‌رسند اما برخی ها کم جرأت و بی‌باور تا پیری باقی می‌مانند.

شاید شما هم در مکاتب و پوهنتون‌ها جوانانی را دیده باشید که در هنگام صحبت کردن صدای شان می‌لرزد، جملات شان خورده می‌شود، همچنان خشك شدن آب دهن، سرخ شدن يا رنگ پريدگی، عصبانی شدن. زياد شدن ضربان قلب، بی اراده گی، تصميم نگرفتن، افسرده گی، دست و پاچه شدن و سكته سكته گپ زدن، در واقع همچو جوانان را بی جرأت می‌نامند.

می‌گویند بی جرأتی نداشتن اعتماد به نفس است. احمد یما جوانی که بی جرأت است و اعتماد به نفس ندارد می‌گوید: "زبانش بیان یک موضوع را نمی‌داشته باشد اگر کدام موضوع از وی پرسیده شود رنگش می‌پرد و بندش زبان پیدا می‌کند."

اعتماد به نفس حس ذاتی نیست بلکه اکتسابی می‌باشد. زینب ولی زاده محصل پوهنځی فارمسی پوهنتون کابل می‌گوید که در گذشته بی‌جرأت بود و حال اعتماد به نفس پیدا کرده است. وی می‌گوید، کسی که اعتماد به نفس و باور به خود نداشته باشد نمی‌توانند فعالیت‌های خود را در جامعه ادامه بدهد.

دانشمندی گفته است، جرأت نیم علم است، اگر یک شخص توان ابراز عقیده و دانش خود را نداشته باشد به درد نمی خورد.

در این میان دو جوان دیگر عامل کم بودن اعتماد به نفس را عدم آگاهی و نداشتن علمیت به یک موضوع، از بی جرأتی می‌دانند.

اما ذبیح الله ایمان می‌گوید در دل تمام موضوعات را می‌داند، اما می‌ترسد که اگر موضوع را مطرح کند اشتباه نباشد اما همان موضوع را کسی دیگر بیان می‌کند. وی می‎گوید با اشتراک در مجالس و سخنرانی ها، حال بالای خود باور پیدا کرده و با جرأت شده است.

از سوی دیگر شرف الدین عظیمی روان شناس افغان می‌گوید: "اگر می‌خواهید جرأت و اعتماد به نفس پیدا کنید هیچ‌گاهی از اشتباه هراس نداشته باشید. کامیابی کوچک را هم بی‌ارزش نپندارید و به دیگران کمک کنید."

آقای عظیمی از خانواده‌ها می‌خواهد تا مانع رشد افکار کودکان شان نشوند بلکه آنها را بگذارند تا دنبال مفکوره و نظریات خود باشند و از جوانان می‌خواهد از کم شروع کرده و قدم به قدم به موفقیت باور داشته باشند.

فضل الحق طاهرزی محصل پوهنتون کابل، برای پیدا کردن اعتماد به نفس نظر یک عالم را شریک ساخته می‌گوید: "کامیابی شما در وقت صحبت کردن است همچنان هفتاد فیصد به آماده گی یک جوان است باید ذهن تانرا تجسم کنید که شما یک آدم با جرأت هستید."

برخی از جوانان دیگر می‌گفتند، در مساله جرأت داشتن همه چیز از خود ما شروع می شود اگر یک جوان ارزش خو را بداند و به وجود خود اطمینان داشته باشد به استعداد های نهانی توجه کند، بدون شک که در انجام کار موفق می‌شود.

لیمه ساحل محصل پوهنتون کابل می‌گوید، تلاش و تشویق خانواده ها هم در جرأت و بالا بردن اعتماد به نفس جوانان خیلی مهم است.

اکمل از ولایت کاپیسا، شماری از دوستان و خانواده های جوانان و نوجوانان را ملامت کرده گفت که برای آنها متلک می‌زنند که این باعث می‌شود تا اعتماد به نفس خود را از دست بدهند.

دانشمندان روان شناسی می‌گویند: "ارزش ندادن به خود باعث بی جرأتی انسان می شود."

یکی از بزرگان در باره اعتماد به نفس و با جرأت بودن گفته، آنقدر شکست می‌خورم تا که راه شکست نخوردن را بیاموزم و این گفته اشاره به خود باوری است.

باز هم شرف الدین عظیمی استاد روان شناسی می‌گوید، بر علاوه حوصله و تحمل برای رسیدن به کامیابی، قبول کردن ریسک یا خطر هم است.

با اعتماد به نفس و جرأت داشتن، انسان بالای سرنوشت خود حاکم می‌شود، پس داشتن جرأت و اعتماد به نفس کلید موفقیت و اساس موفقیت ها و پیروزی های بزرگ است.

برنامه هوای تازه را از طریق ویب سایت رادیو آزادیwww.radioazadi.coو صفحه فیسبوک هوای تازه <https://www.facebook.Hawa-e-Taza.com >

هم شنیده و هم خوانده می‌توانید.

ترتیب کننده برنامه هوای تازه: فروزان حبیب زاده

وقت نشر برنامه: هفته دو بار روز های شنبه و سه شنبه

please wait

No media source currently available

0:00 0:12:56 0:00
لینک مستقیم

XS
SM
MD
LG