لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۵۱

سفیر روسیه: افغانستان باید میدان همکاری باشد، نه رقابت


الکساندر مان تیتسکی سفیر روسیه در کابل
الکساندر مان تیتسکی سفیر روسیه در کابل

سفیر روسیه در کابل از حکومت افغانستان میخواهد که ناتو و امریکا را قانع بسازد که روسیه را به حیث رقیب خود در افغانستان نبینند بلکه آنرا همکار خود بدانند.

سفیر روسیه در افغانستان Alexander Mantytskiy الکساندر مان تیتسکی دیروز در کابل به خبرنگاران گفت که کشورش خواهان یک افغانستان با ثبات، مستقل، بی طرف و عاری از تروریزم و عاری از مواد مخدر می باشد.

او افزود، حکومت افغانستان از جمله معاون اول رییس جمهور این کشور جنرال عبدالرشید دوستم خواهان کمک های بلاعوض نظامی روسیه شده است و روسیه هم به چنین کمک‌های بلاعوض لبیک گفته و رهبری روسیه این پیشنهادات را بررسی می کند.

اما او تاکید نمود که روسیه در افغانستان قرارگاه نمی خواهد و عساکر این کشور هم به افغانستان نخواهند رفت.

وی افزود: "بعضی آوازه ها وجود دارند در مورد قرارگاه در کشور شما اینها همه آوازه می باشند. ما هیچ نوع تقاضای در این مورد از حکومت شما نکرده ایم. دوم این که رهبری ما تصمیم قاطع دارد که حتی یک عسکر روسیه هم پای خود را در افغانستان نگذارد."

او افزود، غرب و ناتو ۱۴ سال در افغانستان حضور داشتند ولی نتوانستند به هدف خود برسند و تروریزم را شکست بدهند و متأسفاته تروریستان در این کشور قدرتمند هستند، خصوصاً در شمال افغانستان.

به گفته او، روسیه در این راستا آماده همکاری می باشد و کشورهای غربی نباید روسیه را به حیث رقیب خود در افغانستان ببینند.

او افزود، حکومت افغانستان و مردم این کشور می توانند بر غربی ها در این ساحه فشار وارد کنند که افغانستان نباید میدان رقابت باشد بلکه باید میدان همکاری گردد.

وی گفت: "ما حاضر هستیم که همکاری های خود را با کشورهای غربی در مملکت شما ادامه بدهیم از این رو شما و حکومت افغانستان باید از کشورهای غربی بخواهید که افغانستان را به حیث یک میدان رقابت نبینند بلکه به شما کمک کنند و همکاری را با ما در اینجا دوباره شروع کنند."

در رابطه با اینکه پاکستان تا چه حد در بحران افغانستان مسوول است سفیر روسیه گفت: "البته ادعا های وجود دارند که تروریستان از سوی اسلام آباد حمایت می شوند و در این هم جای شک نیست که بعد از آغاز عملیات در وزیرستان شمالی تمام این گروه های تروریستی بسمت افغانستان حرکت کردند و بسمت مناطق شمالی کشور شما."

سفیر روسیه همچنان اظهار داشت که ادعا های وجود دارند که اتباع تاجیکستان، ازبیکستان و همچنان افراد چچینی در افغانستان فعال هستند و روسیه می خواهد در این مورد سند بدست آورد.

سفیر روسیه در رابطه با همکاری های اقتصادی کشورش گفت، بعضی پروژه های هستند که مشکلات امنیتی مانع عملی شدن آنها در افغانستان گردیده ولی یکی دو پروژه بزرگ و مهم روسیه در افغانستان به زودی آغاز خواهد شد.

XS
SM
MD
LG