لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۳۲

آثار باستانی بلخ توسط قاچاقبران به گونه غیر قانونی استخراج میشود


مسئولان ریاست اطلاعات و فرهنگ ولایت بلخ از استخراج غیر قانونی آثار باستانی و قاچاق آن به بیرون از مرز های کشور ابراز نگرانی می‌کنند.

صالح محمد خلیق رئیس اداره اطلاعات و فرهنگ ولایت بلخ در گفتگو با رادیو آزادی می‌گوید که اکثرآ قاچاقبران و افراد مسلح ناشناس در مناطق که تحت کنترول مخالفین مسلح دولت قرار دارند و یا هم حتا در مناطق که دولت در آن مسلط است، این افراد دست به کندن کاری ساحات تاریخی زده و آثار باستانی را به گونه غیر قانونی آن استخراج می کنند.

وی با بیان اینکه هنوز هم به گونه غیر قانونی استخراج آثار باستانی در این ولایت جریان دارد و زمین‌های مربوط به ساحات باستانی در این ولایت غصب شده‌است، ادعا می‌کند که در بعضی از مناطق ولسوالی های خلم، دولت آباد و بلخ که اکثرآ‌ تحت نفوذ مخالفین مسلح دولت قرار دارند قاچاقبران و افراد مسلح ناشناس دست به حفر ساحات باستانی زده و به گونه غیر قانونی آثار تاریخی را استخراج می‌کنند.

وی می‌افزاید: "نسبت به غصب زمین ما شکل بزرگتری داریم، که در مناطق مربوط به ولسوالی های خلم، دولت آباد و بعضی از مناطق دیگر قاچاقبران دست به بیرون آوردن آثار باستانی زده و در ساحات تاریخی کندن کاری می کنند."

آقای خلیق با تاکید بر این مطلب که تنها مشکل اداره اطلاعات و فرهنگ ولایت بلخ حفریات خود سرانه ساحات باستانی نیست بلکه تا هنوز زمین‌های زیادی مربوط به ساحات باستانی توسط افراد زورمند غصب شده است.

به گفته وی، جهت تعین حریم باستانی ساحه بالاحصار ولسوالی بلخ این ولایت هیئت از مرکز وارد مزارشریف شده و به زود ترین فرصت این مشکل را حل خواهد کرد.

آقای خلیق می‌گوید با وجود اینکه قطعه خاص پولیس حفاظت از آثار باستانی در بلخ فعال است اما آنان نیاز دارند تا در اکثر ساحات تاریخی که آثار باستانی در جریان حوادث طبیعی متضرر شده اند، بازسازی و حفاظت شوند.

وی اظهار داشت: "بعضی از آبدات تاریخی و ساحات باستانی نیاز به ترمیم و محافظت جدی دارند، دولت مرکزی باید در این قسمت توجه لازم داشته باشد و بودیجه هنگفت را به آن اختصاص بدهد."

حوادث طبیعی در مناطق مختلف افغانستان آثار باستانی موجود در این کشور را صدمه زده و آنرا متضرر ساخته است. زلزله اخیری که در شمال و شمال شرق کشور صورت گرفت نیز سبب شکست قسمت عظیمی از خانقاه بزرگ ولسوالی دهدادی بلخ شده است.

مجیب الرحمن حبیب زی

XS
SM
MD
LG