لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۴۵

خلیل الله فیروزی یک شهرک میسازد و از مفاد آن قرض هایش را میپردازد


خلیل الله فیروزی
خلیل الله فیروزی

خلیل الله فیروزی یک تن از مقروضین کابل بانک با اعمار یک شهر تحت نام سمارت سیتی در کابل می خواهد از مفاد آن قرضه های کابل بانک را بپردازد.

احمد ضیا مسعود نماینده فوق العاده رییس جمهور در امور اصلاحات و حکومتداری خوب روز چهارشنبه با ابراز این مطلب، شهرک مذکور را افتتاح و سنگ تهداب آن را گذاشت.

وی در سخنانش افزود، افتتاح این پروژه که در ۶۸ جریب زمین آباد می شود، یک پاسخ دندان شکن به دشمنان و مخالفان مسلح می باشد.

وی گفت: "آقای خلیل الله فیروزی یکی از سهمداران بزرگ این شهرک است، قرضه های کابل بانک که به یک مشکل بزرگ مالی در کشور مبدل شده بود، با افتتاح این شهرک و پول که از آن به دست می آید، قرضه های کابل بانک نیز از طریق مفاد این شهرک پرداخته خواهد شد."

به گفته آقای مسعود، بزرگترین سهمدار این پروژه خلیل الله فیروزی رییس عامل و یکی از بزرگترین سهمداران کابل بانک بود که به دلیل اختلاس مدتی را در حبس نیز سپری کرد.

کابل بانک در سال ۲۰۱۰ میلادی زمانی ورشکست شد که سهمداران این بانک بیشتر از ۹۰۰ میلیون دالر این بانک را به طور غیرقانونی بیرون کشیدند.

با این همه وزارت شهر سازی با امضای قرارداد با خلیل الله فیروزی و شرکت نبی زاده وردک در کابل می گوید که مسوولیت نظارت مالی و ساختمانی این پروژه بر عهده این وزارت است.

سید سعادت منصور نادری وزیر شهرسازی می گوید که مساحت این پروژه ۱.۵میلیون متر مربع می باشد که بر اساس قرارداد سرمایه گذار مکلف به پرداخت ۵۰ دالر در برابر هر متر مربع می باشد.

وی افزود: "ارزش مجموعی این پروژه در حدود شش صد تا نه صد میلیون دالر تخمین شده است، شرکت مکلف است در مقابل هر متر مربع این ساختمان مبلغ پنجاه دالر که مجموعاً تنها از این بخش حدود هفتاد و پنج میلیون دالر به حساب وزارت شهر سازی پرداخته می شود."

در این حال عبدالعلی محمدی مشاور حقوقی رییس جمهور و رییس هیئت موظف شده از سوی رییس جمهور برای تصفیه کابل بانک می گوید که این اقدام بر اساس طرزالعمل تشویقی که در ۲۸ ماه حوت سال گذشته به تصویب رسید، انجام شده است.

به گفته وی، این سهل ترین راه برای باز پس گیری پول های کابل بانک می باشد که تا اکنون برای دریافت آن تلاش کرده اند.

خلیل الله فیروی با عقد قرارداد با اداره تصفیه کابل بانک از زندان آزاد شده و اکنون بیشترین سهمدار این پروژه بزرگ می باشد.

او می گوید که اکثر قرضداران کابل بانک آزاد شده و قراردادهای مشابه را به امضا رسانیده اند.

آقای فیروزی از این اقدام حکومت استقبال کرده و می گوید که تلاش خواهد کرد تا قرض هایش را هرچه زودتر بپردازد: ​"من نظر به فیصله نهایی محکمه یک ۱۳۷ میلیون دالر از کابل بانک قرضدار هستم که با امضای تفاهمنامه با اداره تصفیه کابل بانک تحت نظر مشاور حقوقی رییس جمهور ۲۰ درصد آنرا پرداخت کرده ام و این قرارداد ما تا هفت سال است تا این قرضه ها را بپردازم. انشان الله که با فعالیت تجارتی این را زودتر و ممکن در دو یا سه سال بپردازم."

وزارت شهرسازی افغانستان می گوید، کار این پروژه که دارای ۴۰ بلاک و ۴۸۰۰ آپارتمان رهایشی می باشد تا چهار سال آینده تکمیل خواهد شد.

به اساس معلومات وزارت شهر سازی، در این پروژه برای دو هزار و پنجصد تن زمینه کار مساعد می گردد.

گزارش - تمیم اخگر

XS
SM
MD
LG