لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۸ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۲۸

احمدزی: افغانها ملت واحد اند، هیچ قوتی نتوانسته میان آنان تفرقه بیفگند


ولسی جرگه افغانستان عملکرد اخیر داعش در ولایت زابل را که منجربه قتل هفت تن از افغان ها گردید، تلاش تازه برای بی ثبات ساختن و ایجاد تفرقه میان اقوام و مذاهب در کشور می خواند.

محمد نذیر احمدزی معاون دوم ولسی جرگه تاکید می کند که داعش تصویر خشن از اسلام به نمایش گذاشته و هر گونه تلاش برای تطبیق اهداف این گروه در افغانستان نقش برآب خواهد شد.

آقای احمدزی که روز دوشنبه در کابل در جمعی از خبرنگاران صحبت می کرد گفت، افغانها ملت واحد اند و هیچ قوتی تا اکنون نتوانسته که میان آنان تفرقه بیفگند:

"دشمن برای همه دشمن مشترک است. ما افغانها برادران هم هستیم در بین ما چه سنی است و چه شیعه کدام تفاوتی وجود ندارد. جنگ با شعیه در حقیقت جنگ با سنی است وجنگ با سنی، جنگ با شعیه است. این یک تاکتیک جدید دشمن است که میخواهند بین دوبرادر در افغانستان بی اتفاقی ایجاد کند، ما برای شان اختیار میدهیم که به هیچ صورت که بین دوبرادر هرگز جدایی ایجاد نخواهد شد. ما خواستار ختم و گرفتاری عاملین این رویداد از سوی دولت هستیم و این موضوع باید با جدیت تعقیب شود. "

به تازه گی افراد وابسته به گروه داعش، هفت تن به شمول سه زن را در ولایت زابل به طور بی رحمانه سر بریدند.

گفته می شود که این افراد ماه گذشته در قریه رسانی ولسوالی گیلان ولایت غزنی ازسوی گروه داعش ربوده شده بود و پس از کشته شدن، اجساد شان توسط پولیس به شفاخانه ولسوالی شاه جوی منتقل شده است.

در عین حال ریاست جمهوری افغانستان نیزبا نشراعلامیه ای به نقل از رئیس جمهورغنی گفته که کشتن بی رحمانه افراد بیگناه به خصوص زنان و کودکان درهیچ دین و آینی توجیه ندارد و به جز از شرمساری در دنیا و عذاب در دناک الهی در آخرت چیزی دیگری را نصیب دشمنان افغانستان نخواهد کرد.

این نخستین بار نیست که از کشتار بی رحمانه افغان ها بدست گروه داعش گزارش می شود، بلکه پیش از این نیز این گروه ویدیویی را منتشر کرد که ده تن از باشنده گان ولسوالی اچین ولایت ننگرهار به اتهام دست داشتن با طالبان با بمب منفجر ساخته شدند.

در عین حال محمد اکبری یک عضو ولسی جرگه می گوید که در شرایط کنونی نیاز است تا همه افغانها موضعگیری واحد در برابر مخالفین مسلح و گروه دولت اسلامی داشته باشند:

" برای تمام مردم افغانستان یک پیام تلخ است و من امیدوارم که تمام هموطنان ما، سیاستمداران، علما و روشنفکران ماه همه در این رابطه باید موضع خود را روشن نمایند. "

این اظهارات در حالی صورت می گیرد که به تازه گی ملا محمد رسول رهبر جدید گروه طالبان، در یکی از مناطق ناامن ولایت هرات در میان هوادارانش، اعضای شبکهء القاعده و داعش را برادر خطاب کرد، اما تاکید کرد که به آنان اجازهء فعالیت در افغانستان را نخواهند داد.

در عین حال شماری از کارشناسان افغان، داعش را پروژه جدید برای بی ثبات ساختن کشور خوانده و می گویند که حکومت افزایش فعالیت های این گروه را نباید دست کم گیرد.

یونس فکوریکتن از این کارشناسان در صحبت با رادیو آزادی گفت:

"نام داعش همچنانی که درشرق میانه یک خطر است درافغانستان هم باید اینرا ازنظر نیندازیم و یک خطر است بخاطراینکه طالب توانایی تامین کردن ثبات، نظم، حاکمیت را درمحلاتی که گرفته اند ندارد و از آن یک دشمن دیگر سربلند میکند و داعش ابزاری است که بخاطرکسب کردن منفعت های پولی و منابعی پولی هر نوع وسیله را در مناطق مختلف به کار میندازد، یک ابزار داعش همین است که ثبات را برهم بزند."

گزارش های متعددی از اعمال خشونت بار و بد رفتاری افراد وابسته به گروه داعش در نقاط مختلف افغانستان در حالی به نشر می رسد که اخیراً شماری از کشورهای آسیای میانه نیز از گسترش فعالیت این گروه درمناطق هم سرحد افغانستان با اینکشورها، ابراز تشویش کرده اند.

شماری از کارشناسان افغان به این باور اند که یکی از اهداف عمده گروه داعش تفرقه افگنی مذهبی و قومی می باشد و با در نظرداشت این مساله، رهبران حکومت افغانستان باید تمامی اختلافات داخلی شان را کنار گذاشته از هر راه ممکن در جهت مهار ساختن پلان های این گروه و تامین امنیت جان مردم، تلاش ورزند.

ویدا بره کی

XS
SM
MD
LG