لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۴۹

جامعه مدنی: برای جلوگیری از نفاق افگنی، به همبستگی ملی نیاز است


در حالی که اخیراً به خشونت ها از سوی بعضی از گروه ها جنبه قومی داده می شود، فعالان مدنی می گویند که تروریست ها قوم و مذهب را نمی شناسند و هر فردی را هدف قرار می دهند.

ده ها تن از فعالان جامعه مدنی روز سه شنبه در کابل در اعتراض به سر بریدن افراد ملکی در زابل از سوی داعش دور هم جمع شده و غم و اندوه خود را در این ارتباط آشکار ساختند.

این فعالان در رویداد اخیر حکومت را مقصر دانسته می گویند، اختلاف و ناهماهنگی میان مقامات حکومتی با عث گردیده که مردم عام قربانی شوند.

حمیده وردک یکتن از فعالان جامعه مدنی می گوید که در چنین شرایط مردم باید منسجم شوند:

" من عبدالله و غنی را نمی خواهم که طفل 9 ساله مرا سر ببرد و من از شرم نتوانم سر خاکش بروم، سیزده سال دیگر چیزی به توان ما نماند کسی را ازبک گفته انداخت کسی را بلوچ گفته انداخت کسی هزاره گفته و کسی را پشتون، دیگر توان ما خلاص شد. "

اخیراً مخالفین مسلح مربوط به گروه دولت اسلامی یا داعش هفت تن را در ولایت زابل سر بریدند که در بین آنان زنان و کودکان نیز شامل بود.

گفته می شود که این افراد که همه متعلق به قوم هزاره بودند ماه گذشته در ولسوالی گیلان ولایت غزنی توسط گروه داعش دستگیر و به تازه گی اجساد شان پیدا شده است.

با این همه گزارش های نیز به نشر رسیده که طالبان مسلح هشت نفر از گروه دولت اسلامی را اعدام کرده که متهم به کشتن این هفت تن بودند.

محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان قتل هفت افغان را از سوی گروه داعش جنایت بزرگ خوانده است.

حادثه اخیر ولایت زابل عکس العمل های زیادی را برانگیخته، اما این نخستین کشتار نبوده، بلکه قبل از این نیز داعش 10 تن را در ولایت ننگرهار توسط بمب انفجار داده بود.

مشرانو جرگه افغانستان می گوید، جهت جلوگیری از انجام این گونه قتل ها حکومت باید توجه اش را به تامین امنیت جان مردم بیشتر سازد.

محمد عالم ایزدیار معاون اول این جرگه که رهبری نشست روز سه شنبه این جرگه را به عهده داشت در مورد چنین گفت:

" کسی یک اسیر جنگی را به این شکل سر نمی برد که اینها بریدند حکومت مکلفیت و مسوولیت دارد که عاملین این قضیه را دستگیر کند و از اتباع و شهروندان این کشور حمایت کند و امنیت شانرا تامین کند تا کسی دیگر نتواند دست به چنین کاری بزند. "

ولسی جرگه افغانستان هم با ابراز نگرانی در این مورد گفته که هدف از کشتار افراد بی گناه در ولایت زابل، تفرقه افگنی و ایجاد بدبینی میان اقوام کشور می باشد.

کارشناسان و هیئت اداری ولسی جرگه تاکید دارند که هیچ گروهی نمی تواند افغانان را ازهم جدا ساز، بلکه این گونه اعمال اتحاد آنان را بیشتر خواهد ساخت.

ذکیه حکیمی

XS
SM
MD
LG