لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۳ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۵۸

طالبان در زابل از سوی کشورهای همسایه تمویل می شوند


رییس کمیسیون سمع شکایات مشرانو جرگه افغانستان، دو گروه متخاصم طالبان در ولایت زابل را دو روی یک سکه خوانده و جنگ میان آنها را یک نیرنگ استخبارات منطقه بخصوص پاکستان می داند.

زلمی زابلی روز چهارشنبه در صحبت با رادیو آزادی از این مساله نیز پرده برداشت که ایران افراد وابسته به ملا اختر محمد منصور را تمویل می کند.

آقای زابلی هشدار می دهد که اگر مداخله ایران و پاکستان با حمایت از دو گروه طالبان مخالف در زابل ادامه یابد، این ولایت به یک درد سر برای افغانستان مبدل خواهد شد:

" اهالی محل به من گفته اند، بعضی اوقات در منطقه افرادیکه به فارسی صحبت می کنند را دیده اند و آنان یک گپ را بسیار منطقی می گویند که موجودیت داعش در زابل که در تضاد درجه اول با اهل تشیع قرار دارند نشان می دهد که افراد دیده شده ایرانی هستند و وقتیکه آنها سلاح های مدرن دارند و خوب اکمالات می شوند این مساله روشن می سازد که گروپ مخالف مولوی محمد رسول را، ایرانی ها تقویت می کنند. "

آقای زابلی هم چنان گفت، هم اکنون در ولسوالی های خاک افغان، دای چوپان و ارغنداب ولایت زابل میان افراد وابسته به ملا اختر محمد منصور و ملا محمد رسول درگیری جریان دارد.

گفته می شود که در نتیجه این درگیری ها تا اکنون سیزده فرد ملکی کشته و بیش از دوصد خانواده آواره شده اند.

این حرف در حالی مطرح می شود که روز سه شنبه فردی که خود را سخنگوی گروه ملا محمد رسول معرفی می کرد به رادیو آزادی گفت، ملا اختر محمد منصور را سپاه پاسداران ایران حمایت می کند.

در این حال، عطاجان حق بیان رییس شورای ولایتی زابل می گوید که گروه های متخاصم طالبان در این ولایت از سوی پاکستان تمویل و تجهیز می شوند:

" آنها از پاکستان اکمال می شوند، از راه ولسوالی نوبهار، شیمو زی و شاجو به ولسوالی خاک افغان سلاح و مهمات به آنان می رسد، ما نمی دانیم که این امکانات را که آنها به دست می آوردند از طرف ایران است یا کدام کشور دیگر، اما هنوزهم در چند منطقه ولسوالی خاک افغان جنگ میان طالبان ادامه دارد. "

این حرف در حالی مطرح می شود که یک قوماندان ارشد گروه طالبان به رهبری ملا اختر محمد منصور به خبرگزاری رویترز گفته که در زابل بر علیه آنها جنگجویان ملا داد الله منصور می جنگند که حمایت حدود چهار صد جنگجوی مسلح ازبک را با خود دارد.

گفته می شود که این جنگجویان خارجی مربوط به گروه داعش اند، اما مقامات حکومت افغانستان تا حالا این خبر را تایید و یا رد نکرده اند.

در این حال، محمد اشرف ناصری والی اسبق زابل می گوید که در گذشته یگانه تمول کننده مخالفین مسلح استخبارات پاکستان بوده است.

اما آقای ناصری هشدار می دهد که روزی فرا خواهد رسید که کشورهای حامی تروریزم در افغانستان با برخورد جدی افغانها روبرو شوند:

" هرکس که به آنها کمک می کند، یک روز دست افغانها در گریبان شان خواهد بود و هیچ کس نمی تواند که افغانها را تحت تسلط خود بیاورد، آنان حالا همه چیز را می دانند، جوانان، زن ها و تمام مردم ما این احساس را دارند که بدبختی ها از کجاست. "

وزارت دفاع افغانستان نیز تایید می کند که طالبان در زابل به دو دسته تقسیم شده و هم اکنون در گیر جنگ اند.

دولت وزیری سخنگوی وزارت دفاع می گوید که عملیات نیروهای افغان در زابل و چندین ولایت دیگر افغانستان برضد مخالفین مسلح جریان دارد.

آقای وزیری این را تایید نکرد که ایران دسته ی از طالبان را در زابل حمایت می کند، اما هشدار داد که اگر کشورهای همسایه دست به چنین کاری بزنند در آینده آنها نیز در آتش خواهند سوخت:

" صدای ما صدای صلح است، ما از گذشته به همسایه های خود تاکید کرده ایم که نیاز است تا با ما در فضای صلح زنده گی کنند، به پاکستان، به ایران و به تمامی کشورهای همسایه آواز ما همین است، اما اگر هر کسی که با مخالفین مسلح همکاری و کمک کند، این آتش تنها در افغانستان روشن نخواهد ماند، بلکه در کشورهای آنان نیز روشن خواهد شد. "

حدود چهار ماه قبل ملا اختر محمد منصور پس از تاییدی خبر مرگ ملا محمد عمر خود را به حیث رهبر طالبان اعلان کرد.

اما اکثر اعضای شورای کویته به او بیعت نکردند و چند دسته گی میان آنها به وجود آمد تا بالاخره هفته گذشته عده از طالبان، ملا محمد رسول را به حیث رهبر شان تعیین کردند.

برخی از تحلیلگران افغان می گویند که حکومت باید از اختلافات به وجود آمده میان طالبان به نفع خود استفاده کرده و اجازه ندهد تا ایران و پاکستان با حمایت مالی و تجهیزاتی از این گروه های متخاصم، جنگ را وارد مرحله دیگری سازند.

گزارش: جمشید حبیب زاده

XS
SM
MD
LG