لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۱۱

در سالجاری ۳۵۶۷ تن در کشور در اثر ابتلا به بیماری شکر جان باخته اند


مقامات وزارت صحت عامه افغانستان روز یکشنبه در مراسم تجلیل از روز جهانی مبارزه با بیماری شکر با ابراز نگرانی از افزایش بیماری دیابت یا شکر در کشور گفت که این وزارت به همکاری سازمان صحی جهان بخاطر جلوگیری از این بیماری برنامه های زیادی را روی دست دارد.

این وزارت دیابت یا شکر را یک بیماری خطرناک می‌ خواند و می‌ گوید که در نیمه اول سال جاری حدود ۳۵۶۷ تن در کشور در اثر این بیماری جان باخته اند.

خواجه قمرالدین صدیقی مشاور این وزارت می‌ گوید که افراد که بیشتر از ۴۰ سال عمر دارند باید سالانه یکبار معاینات شکر را انجام دهند.

وی گفت:

"یگانه شیوه موثر و ارزان بخاطر مبارزه با این هزینه اقتصادی و این پیامد های ناگوار که متوجه صحت انسان‌ ها مرض دیابت می‌ تواند ایجاد بکند تشخیص مقدم و بلند بردن سطح آگاهی انسان‌ ها در جامعه کمک می‌ کند تا با این مرض که به شکل عمری دامنگیر فرد می‌ باشد بصورت موثر مبارزه شود و از پیامد های ناگوار از میزان مرگ و میر اش از تأثیرات منفی بالای سایر اعضای بدن جلوگیری نماییم."

آقای صدیقی همچنان گفت، سه مرکز تشخیص و تداوی بیماری شکر در شهر کابل و یک مرکز در ولایت هرات فعالیت دارد اما آنان تلاش می‌ کنند تا در ولایات دیگر نیز مراکز تشخیص شکر ایجاد گردد.

در همین حال مقامات این وزارت با تأکید بر اینکه دیابت یک مرض خطرناک بوده و با گذشت زمان این بیماری می‌ تواند قلب، چشم، رگ‌ ها، گرده‌ ها و سیستم عصبی را تخریب کند می گوید ثابت نگهداشتن وزن بدن، ۳۰ دقیقه ورزش روزانه یا پیاده روی، استفاده از غذا های کم چرب، کم استفاده کردن از شکر و دوری از دخانیات انسان را از مبتلا شدن به بیماری شکر در امان نگهمیدارد.

از سوی هم ایمان شانکتی سرپرست دفتر سازمان صحی جهان از ادامه همکاری های این سازمان در راستای جلوگیری از بیماری دیابت یا شکر با وزارت صحت عامه افغانستان حرف می‌ زند.

وی می افزاید:

"ما امیدوار هستیم تا وزارت صحت عامه تعهدات اش را عملی نماید، ما هم متعهد هستیم تا در این بخش با حکومت همکاری کنیم ما مبارزه خود را در این بخش متوقف نمی سازیم و متعهد هستیم که سال ۲۰۱۶ بنام سال مبارزه با مرض شکر مسمی گردد ما در بخش تشخیص، جلوگیری و تداوی بیماری دیابت کار می‌ کنیم."

دیابت یک مرض مزمن بوده که از اثر عدم افراز یا افراز ناکافی انسولین یا زمان که بدن بصورت درست انسولین افراز شده را نتواند استفاده کند در شخص بروز می‌ کند.

به اساس معلومات وزارت صحت عامه افغانستان، زنان و مردان بخصوص افرادیکه عمر شان بالاتر از چهل سال باشد بیشتر به این بیماری مبتلا می‌ گردند.

گزارش- فرشته ندا

XS
SM
MD
LG