لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۴۸

عثمانی: فرهنگ افراط گرایی از مدارس دینی غیر رسمی ترویج می یابد


فیض محمد عثمانی وزیر حج و اوقاف افغانستان
فیض محمد عثمانی وزیر حج و اوقاف افغانستان

مسوولان وزرات حج و اوقاف افغانستان از موجودیت نهادهای غیر رسمی دینی در ولایت هرات سخت نگران اند.

فیض محمد عثمانی وزیر حج و اوقاف در سفری به ولایت هرات می پذیرد که در مدارس غیر رسمی دینی فرهنگ افراط گرایی ترویج داده می شود.

مردم افغانستان نسبت به افراط گرایی دینی سخت نگران اند. این نگرانی ها در حالی شدت پیدا کرده است که وزیر ارشاد حج و اوقاف افغانستان می گوید این موارد بیشتر از طریق نهادهای دینی غیر رسمی در این کشور ترویج داده می شود.

فیض محمد عثمانی وزیر حج و اوقاف افغانستان در سفر به ولایت هرات می گوید شماری از نام نهادهای دینی سوء استفاده می کنند و تبلیغات را علیه حکومت افغانستان انجام می دهند.

وزیر حج و اوقاف افغانستان گفت که بیش از ۱۵۰ هزار مسجد در تمام افغانستان فعالیت دارد که حدود ۵۰ هزار آن در وزارت ارشاد حج و اوقاف ثبت و راجستر شده اند.

از سوی هم عبدالرزاق احمدی سرپرست ریاست معارف ولایت هرات نسبت به موجودیت نهادهای غیر رسمی دینی در ولایت هرات ابراز نگرانی کرد.

آقای احمدی گفت تنها ۳۵ نهاد دینی به شمول دارالعلوم ها و دارالحفاظ ها در ولایت هرات به صورت رسمی فعالیت می کند و شماری دیگر بدون داشتن جواز رسمی فعال هستند.

آقای احمدی می پذیرد که جریانات استخباراتی کشورهای منطقه با نهادهای غیر رسمی دینی در این ولایت ارتباط داشته و همواره تلاش می کنند تا تبلیغات خود را از طریق این نهادها منتشر سازند.

این صحبت ها در حالی گفته می شود که غلام فاروق مجروح نماینده مردم هرات در ولسی جرگه افغانستان تأکید می کند که روند افراط گرایی در ولسوالی های مختلف ولایت هرات در حال رشد است.

به دنبال این نگرانی ها وزیر حج و اوقاف افغانستان در سفری به ولایت هرات آمده است تا در پهلوی گفتگو با علمای دینی از وضعیت مراکز و مدارس دینی نیز بازدید کند.

با این وضعیت کارشناسان در ولایت هرات از رشد روند افراط گرایی در این ولایت هراس دارند.

آنان می گویند، در صورتیکه دولت افغانستان نتواند مدارس غیر رسمی دینی را در کنترول خود داشته باشد، استخبارات منطقه قادر خواهد شد تا تمام اهداف خود را از این طریق بر آورده ساخته و دولت افغانستان را بیشتر تحت فشار قرار دهد.

گزارش - شاه پور صابر

XS
SM
MD
LG