لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۰۱

نگرانی ها در مورد ایجاد تأسیسات نظامی پاکستان در انگور اده پکتیکا


اعمار تأسیسات در منطقه انگور اده ولایت پکتیکا از سوی نیروهای پاکستانی نگرانی جدی نماینده های این ولایت در ولسی جرگه را بر انگیخته است.

نادر خان کتوازی نماینده مردم پکتیکا در ولسی جرگه روز شنبه به رادیو آزادی گفت، پاکستان بر علاوه اعمار تأسیسات نظامی، پوسته های امنیتی را نیز در خاک افغانستان در منطقه انگور اده ایجاد کرده است.

آقای کتوازی همچنان گفت، در اعتراض به اعمار این تأسیسات مردم محل چندین بار مظاهره کرده و حکومت افغانستان باید در این باره هر چه زودتر اقدام کند.

وی گفت:

"پاکستان توانست که انگور اده را تصرف کند و در این اواخر از انگور اده هم گذشته و بطرف افغانستان یک دروازه و پوسته های امنیتی اعمار کرده اند و مردم ولسوالی برمل آنها مظاهره کردند طرف پاکستان و از حکومت خواستند تا مقابله نماید در این مورد."

حدود یکسال می شود که از اعمار تأسیسات از سوی نیروهای پاکستانی در منطقه انگور اده ولایت پکتیکا گزارش ها به نشر می رسد.

همچنان هفتهء گذشته نظامیان پاکستانی در همین منطقه بالای نیروهای سرحدی افغان حمله راکتی کردند که در اثر آن یک پولیس افغان کشته و سه تن دیگر زخمی شدند.

پس از این حمله وزارت خارجه افغانستان شارژدافیر سفارت پاکستان در کابل را احضار کرد و در مورد از وی وضاحت خواست.

چند ماه پیش نیز بخاطر اعمار تأسیسات از سوی نظامیان پاکستانی در انگور اده درگیری میان نیروهای سرحدی افغان و نظامیان پاکستانی صورت گرفت که در نتیجه یک سرباز افغان نیز کشته شد.

حدود دو سال قبل نیز در عکس العمل به اعمار تأسیسات از سوی نیروهای پاکستانی در ولسوالی گوشته ولایت ننگرهار میان نیروهای سرحدی دو کشور درگیری صورت گرفت که در نتیجه قاسم خان سرباز افغان کشته شد.

در همین حال وزارت خارجه افغانستان با اشاره به احضار شارژدافیر سفارت پاکستان در کابل می‌گوید، تلاش های دیپلوماتیک در این مورد با مقامات پاکستانی آغاز شده اما تا کنون نتیجه آن نهایی نگردیده است.

از سوی هم محمد یعقوب احمدزی معین وزارت قبایل و سرحدات افغانستان به رادیو آزادی گفت، برای حل این مشکل گفتگوها صورت گرفته است.

وی گفت:
" مقامات پاکستان و مقامات دولت افغانستان با هم نشست های داشته اند بالاخره به این نتیجه رسیدند که باید این تأسیسات از بین برود و ما امیدوار هستیم که از طریق مذاکره پاکستان این تأسیسات که در این طرف سرحد آباد کرده آنرا از بین ببرد مذاکرات فعلاً آغاز شده از طریق دیپلوماسی در مورد درگیری های اخیر نیز همراه پاکستان صحبت شده که خدای نخواسته این درگیری به درگیری های بزرگ مبدل گردد."

مقامات افغان در کنار مداخلات پاکستان این کشور را همواره متهم به ایجاد تأسیسات و پیشروی در داخل خاک افغانستان کرده است، اما پاکستان همچو اتهامات را رد کرده است.

گزارش: فرشته ندا

XS
SM
MD
LG