لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۴ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۵۲

کریملن شرایط روابط شرکت های روسی را با ایران سهل ساخت


ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه با آیت الله علی خامنه ای رهبر مذهبی ایران ملاقات کرد
ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه با آیت الله علی خامنه ای رهبر مذهبی ایران ملاقات کرد

همزمان با رسیدن ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیه به تهران، کرملین فرمانی را نشر کرد که براساس آن اینک شرکت های روسی می توانند، وسایل و تجهیزات تکنولوژی اتمی را در اختیار ایران قرار داده، برای سه مورد مشخص منابع مالی و مشورت های تخنیکی را برای تهران فراهم کنند.

این موارد مساعدت در امر تغییر و اصلاح دو تاسیسات غنی سازی یورانیوم فردو(Fordow)، حمایت از تلاش های ایران در امر صادرات یورانیوم غنی شده در بدل تدارک یورانیوم خام، بهسازی و مدرن سازی ریکتور آب سنگین اراک را شامل می شود.

به نوشتهء آژانس خبری رویترز، این تصمیم روسیه بعد از توافقنامهء صورت می گیرد که بین بین شش کشور قدرتمند جهان و ایران در ماه جولای سالجاری میلادی حاصل شد.

براساس این توافقنامه، ایران برنامهء اتمی اش را محدود خواهد ساخت که غرب در مورد آن شک دارد که برای ساختن اسلحهء اتمی صورت می گیرد.

این توافقنامه در بدل محدود ساختن فعالیت های اتمی ایران برای حداقل یک دهه تحریم های بین المللی را براین کشوررفع خواهد ساخت. ایران همچنان باید تعداد سنتر فیوژهای را کاهش دهد که برای غنی سازی یورانیوم از آن استفاده می شود.

براساس این قرار داد تهران ذخایر یورانیوم غنی شده اش را نیز باید کاهش دهد.

فرمان کریملن در زمینهء سهل ساختن شرایط روابط شرکت های روسی با تهران در شرایطی نشر می شود که ولادیمیر پوتین رییس جمهور روسیهکه به خاطر اشتراک در اجلاس رهبران کشورهای صادر کنندهء گاز طبیعی به ایران سفر کرده است.

XS
SM
MD
LG