لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۳۶

تلاش ها برای رهایی گروگانان در زابل بیشتر شده است


مقامات ولایت زابل می گویند، آنها برای ردیابی و آزاد ساختن گروگانان کار شان را در دو عرصه نظامی و اجتماعی تمرکز داده اند.

سخنگوی ولایت زابل در صحبتی با رادیو آزادی گفت، در بخش نظامی نیرو های امنیتی افغان تمام راه ها مناطقی را مسدود نموده اند که گمان می رود، گروگانان در آنجا نگهداری می شوند و همچنان منازل و افراد مشکوک را تلاشی می کنند.

گل اسلام سیال افزود، در عرصهء اجتماعی بزرگان قوم و موسفیدان برای رهایی این افراد با گروه های اختطاف کننده مصروف گفتگو اند:

" ما، بزرگان اقوام گوناگون زابل، اعضای شورای ولایتی همه تعهد سپردیم که یک راه حل را پیدا می کنیم. "

هرچند، مقامات می گویند که تاکنون مشخص نیست که گروگان ها از کدام قوم و چه تعداد اند، اما عطا جان حق بیان رییس شورای ولایتی زابل روز شنبه یعنی روزی اول که این افراد گروگان گرفته شدند، گفت که آنها از قوم هزاره و شماری آنها تقریباً 20 نفر اند.

اما یک منبع ریاست اجراییه حکومت وحدت ملی گفت، بر اساس گزارش ریاست عمومی امنیت ملی افغانستان گروگان گیری این بار با دفعات پیش تفاوت دارد، زیرا گروگانگیری روز شنبه به دنبال یک مناقشه محلی صورت گرفته است.

این منبع دولتی که از گفتن نامش خوداری کرد در صحبتی با رادیو آزادی افزود، شورای وزیران هم دیروز روی این موضوع بحث کرد و مشخص ساخت تا پولیس و اردوی ملی با آوردن تغییرات در تاکتیک های شان به این گروگان گیری پایان بخشند.

در این میان، رییس ولسی جرگه افغانستان می گوید، مسالهء گروگان گیری سبب خواهد شد که کشور شاهد جنگ های قومی و مذهبی باشد.

عبدالروف ابراهیمی که دیروز در جلسه عمومی ولسی جرگه صحبت می کرد گفت:

" گروگان گیری هموطنان ما به شکل گروهی در حقیقت امر یک دسیسه و توطیه بسیار خطرناک را در قبال ملت متحد افغانستان نشان می دهد. "

چندی پیش هفت تن از افغان ها بشمول زنان و کودکان که از قوم هزاره بودند، از ولسوالی گیلان غزنی اختطاف و در ولایت زابل از سوی گروه داعش سر بریده شدند که این مساله سبب مظاهره وسیع چندین هزار نفری در کابل شد.

XS
SM
MD
LG