لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۲۰

یزدان پرست: در نهاد های دفاعی نگاه تحقیر آمیز نسبت به زن وجود دارد


کمیشنر بخش زنانه کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان می گوید، با زنان افغان نه تنها در جامعه بلکه در ارگان های امنیتی و دفاعی کشور نیز برخورد دوگانه صورت می گیرد.

قدریه یزدان پرست کمیشنر بخش زنان این کمیسیون روز سه شنبه در مراسم تجلیل از روز جهانی محو خشونت علیه زنان در کابل گفت، برخورد دوگانه و تحقیر آمیز با زنان نیز نوع از خشونت علیه زنان می باشد.

خانم یزدان پرست همچنان گفت، همچو برخورد ها سبب می شود که در صفوف اردو و پولیس ملی جلب و جذب زنان کمرنگ گردد:

" در داخل نهاد های دفاعی نگاه تحقیر گرایانه نسبت به زن وجود دارد بلند ترین سطح خشونت تحقیر نگری و کوتاه نگری است که با دریغ و درد در حوزه وزارت دفاع ملی و وزارت داخله نسبت به زنان وجود دارد و این مساله باعث شد تا جلب و جذب در صفوف اردوی ملی و پولیس کمتر باشد و ما هم به اهداف و آرزو های خود نرسیم. "

این سخنان در حالی مطرح می گردد که پیش از این در یک گزارش اداره نظارت از حقوق بشر آمده است که پولیس زن در هنگام اجرای وظیفه با برخی تهدید ها و حتی تجاوز جنسی روبرو هستند.

در همین حال شماری از کارمندان زن در وزارت دفاع نیز تایید می کنند که آنها هنگام اجرای وظیفه با برخورد دوگانه روبرو هستند.

فهیمه و شریفه می گویند، خشونت علیه زنان در نهاد های امنیتی و دفاعی روز به روز در حال افزایش بوده و باید جلو آن گرفته شود:

" خشونت علیه زن بسیار زیاد است و من از تمام مردم افغانستان می خواهم که خشونت علیه زنان را کم سازند جایکه من خودم شخصاً هستم بیش از 50 نفر نیستند مشکلات بسیار زیاد ما داریم.

در حال حاضر در سطح اردوی ملی خانم های تحصیل کرده هستند و در مقامات بالا کار می کنند بناً هر قدر که خانم ها ظرفیت شانرا بلند ببرند توانایی آنرا پیدا می کنند که حق شانرا بگیرند. "

در همین حال مقامات وزارت دفاع این مساله را رد می کند که در ارگانهای امنیتی و دفاعی با زنان برخورد دوگانه صورت می گیرد.

افضل امان معاون این وزارت که در این نشست حضور داشت گفت، هم اکنون زنان و دختران در بخش های مختلف نها های امنیتی و دفاعی کار می کند:

" در اردوی ملی افغانستان خوشبختانه به همان تناسب که لازم است در بخش های مختلف و در مسلک های مختلف تعداد از خانم ها و تعدادی دختران ما حضور فعال دارند تعدادی از خواهران ما و طبقه اناث با حرمت و احترام که همه مردم افغانستان به آنها دارند آنها مصروف خدمت و تحصیل هستند. "

در همین حال قدریه یزدان پرست کمیشنر بخش زنان کمیسیون مستقل حقوق بشر از ارگانهای امنیتی و دفاعی می خواهد بجای برخورد دوگانه با زنان باید این ارگانها از کارهای آنها ستایش نمایند تا تعداد زنان و دختران در صفوف اردو و پولیس ملی بیشتر گردد.

گزارش: فرشته ندا

XS
SM
MD
LG