لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۳۱

رولا غنی: با زنان باید طبق احکام دین اسلام برخورد شود


در مراسم بزرگداشت از روز جهانی محو خشونت علیه زنان، وضعیت کنونی زنان درافغانستان نگران کنند خوانده شد و مدافعان حقوق زن از حکومت خواستند تا در این زمینه اقدامات لازم را انجام دهد.

به مناسبت روز جهانی محو خشونت علیه زنان روز چهارشنبه نشستی در کابل برگزار شده بود که در آن برعلاوه بی بی گل غنی خانم رئیس جمهور افغانستان شماری زیادی از مدافعان حقوق زن و مقامات دولتی اشتراک کرده بودند.

خانم غنی در این نشست که تحت شعار صلح در خانه تا صلح در جهان راه اندازه شده بود از مردم خواست تا در برابر زنان از رسوم و عنعنات ناپسند کار نگرفته بلکه طبق احکام دین اسلام با آنان برخورد نمایند.

خانم غنی می گوید:

"برماست تا از درس های قرآن کریم بیآموزیم و ریشه های خشونت را از جامعه خود برچیده و فرهنگ صلح و آشتی را در میان مردم خود ترویج کنیم تا باشد صلح، آرامش، هماهنگی و همدیگر پزیری در جامعه ما حکم فرما شود."

اشتراک کنندگان این نشست می گویند که رویدادهای خشونت علیه زنان در افغانستان بیشتر شده و مردم را به شدت نگران ساخته است.

قضیه سنگسار رخشانه از سوی افراد مسلح در ولایت غور و کشتن و به آتش کشیدن فرخنده از سوی افراد خشمگین در شهر کابل از واقعات جدی خشونت علیه زندان بوده که حتی گفته می شود روی گشت و گذار زنان نیز تاثیر گذاشته است.

در همین حال وزارت امور زنان افغانستان از تطبیق برنامه ها جهت ثبت قضایای خشونت و کمپاین ها برای محو خشونت در برابر آنان خبر داده می گوید که این پدیده باید از فرهنگ و خانه های مردم ریشه کن شود.

دلبر نظری وزیر امور زنان می گوید که با راه اندازی یک کمپاین ۱۶ روزه در تمام افغانستان تلاش خواهند کرد تا خشونت ها علیه زنان را کاهش دهند.

خانم نظری گفت:

"اطمینان می دهم، در کمپاین که امروز آغاز می گردد، روحانیون مردم دوست و پاک نهاد را در صفوف مقدم مبارزات ضد خشونت با خود داریم، آنان با صدای منع خشونت از منابر، مدارس به گوش شنوا و یاری بخش مردم می رسانند."

خانم نظری از گزینش زنان در پوست های بلند دولتی ابراز خرسندی کرده و گفت که این اقدام حکومت در راستای شریک ساختن زنان در قدرت ستودنیست.

از سوی هم احمد ضیا مسعود نماینده فوق العاده رئیس جمهور در امور اصلاحات و حکومت داری خوب که در این نشست حضور داشت خشونت علیه زنان را یک پدیده غیر اسلامی و ضد انسانی خوانده و گفت که باید از آن از هر راه ممکن جلوگیری صورت گیرد.

گزارش: تمیم اخگر

XS
SM
MD
LG