لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۲۳

تعهد امریکا مبنی بر کمک طیارات بدون سرنشین با افغانستان


موجودیت طیاره های کشفی می تواند روند مبارزه با گروه داعش و سایر گروه های تروریستی را در افغانستان سرعت ببخشد.

معاون دوم ولسی جرگه افغانستان با ابراز این مطلب می گوید که در کنار طیاره های کشفی و استخباراتی نیاز است تا طیاره های جنگی نیز با این کشور کمک شود.

این اظهارات پس از آن صورت می گیرند که شماری از رسانه ها به نقل از وزارت دفاع امریکا گزارش داده اند که آن کشور دستور ساخت هشت بال طیاره کشفی بدون سرنشین برای افغانستان را به یک کمپنی امریکایی سپرده است.

محمد نذیر احمدزی معاون دوم ولسی روز پنجشنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت که آنان از این همکاری استقبال می کنند و امیدوار اند تا هر چه زودتر عملی شود:

" از کمک جدید امریکا مبنی بر اعلام وزارت دفاع اش که برای افغانستان طیاره های بی پیلوت کشفی کمک می کند استقبال کرده و آن را یک گام نیک میدانیم، اما در کنار آن خواهان کمک های هرچه زودتر طیاره های جنگی را نیز با ما کمک کند، در گذشته صرف با طالب و القاعده در جنگ بودیم اما در حال حاضر با گروه داعش در حال جنگ هستیم، به این دلیل نیاز است تا هرچه زودتر این همکاری صورت بگیرد. "

این در حالیست که به نقل از شماری رسانه ها وزارت دفاع امریکا در نظر دارد تا در مجموع شصت و پنج بال طیاره بدون سرنشین کشفی را با قوای هوایی افغانستان کمک کند.

برخی از رسانه ها گزارش داده اند که وزارت دفاع امریکا قراردادی را به ارزش هفتاد میلیون دالر با یک کمپنی امریکایی بخاطر ساختن هشت طیاره بدون سرنشین کشفی امضا کرده و قرار است، ساخت این طیاره ها تا سال 2018 میلادی تکمیل شود.

به اساس معلومات، این طیاره ها "سکن ایگل" نام دارند و از سوی کمپنی "بینگین" امریکایی با تمامی تدارکات اش به شمول آموزش چگونگی پرواز آن، آماده میشوند.

وزارت دفاع امریکا گفته که افغانستان مکلف به پرداخت پنجاه و سه میلیون دالر این رقم از بودجه نظامی اش شده است.

اما وزارت دفاع افغانستان گفته است که در جریان چگونگی این همکاری امریکا با این کشور قرار ندارد.

سخن از همکاری های ایالات متحده امریکا در حالی بیان می شود که جنرال جان کمپل قوماندان نیروهای امریکایی و ناتو در افغانستان اخیراً گفته است، که قدرت های غربی در جهت تقویت قوای هوایی افغانستان به کندی عمل کرده اند.

در عین حال شماری از کارشناسان مسایل نظامی می گویند که باید تعهدات امریکا مبنی بر همکاری در بخش قوای هوایی جنبه عملی بگیرند.

امرالله امان یکی از این آگاهان در صحبت با رادیو آزادی گفت افغانستان در شرایط کنونی به کمک ها در بخش هوایی نیاز جدی دارد:

" ایالات متحده امریکا آنچه را تعهد می کند باید هر چه زودتر به اجرا گذاشته شود، واضح شود که این طیاره ها در کدام زمان و به چه شکل به افغانستان تحت چه شرایطی سپرده میشود، اگر سکتور امنیتی افغانستان ده درصد هم اکمال شود ما می توانیم از تروریستان که در این جغرافیه وجود دارد دفاع کرده و سایر کشور ها را نیز از شر این هراس افگنان نجات دهیم. "

پیش از این وزارت دفاع افغانستان گفته که اردوی ملی برای تامین امنیت و دفاع از تمامیت ارضی کشور به تقویت قوای هوایی ضرورت دارد.

به اساس گزارش ها در حال حاضر این کشور به جز از چند طیاره ترانسپورتی و چندین هلیکوپتر، تجهیزات لازم برای پشتیبانی هوایی از نیروهای زمینی در اختیار ندارد.

اما ناتو نیز تعهد کرده که تا اخیر سال 2017 میلادی قوای هوایی افغانستان را تقویت کند.

گزارش: سحر لیوال

XS
SM
MD
LG