لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۲۲ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۵۰

فشار های بین المللی در مورد حمله بر شفاخانه MSF در کندز افزایش یافته است


فشار های بین المللی به خاطر انجام تحقیق بین المللی در مورد حمله بر شفاخانه داکتران بدون مرز در کندز افزایش یافته است.

دیده بان حقوق بشر میگوید، باید تحقیق مستقلانه صورت گیرد زیرا پرسش های جدی تا هنوز در مورد این رویداد بی پاسخ مانده است.

به دنبال اظهارات قوماندان عمومی نیرو های بین المللی در افغانستان که حمله بر شفاخانه داکتران بدون مرز در کندز را یک اشتباه انسانی خوانده، واکنش ها افزایش یافته اند.

برخی از نهاد ها به شمول دیده بان حقوق بشر خواهان تحقیق مستقلانه بین المللی در باره این رویداد شده اند.

این سازمان میگوید: باید به پرسش ها در این مورد که حمله کننده ها میدانستند که آنجا یک شفاخانه بود و یا از سهل انگاری و بی توجهی بر آن حمله کردند، پاسخ گفته شود.

به گفته دیده بان حقوق بشر، تحقیق بخاطری صورت گیرد که ممکن است این حمله یکی از انواع جرایم جنگی بوده باشد.

اما این نهاد می افزاید: وزارت دفاع امریکا در اظهارات روز چهارشنبه اش، در مورد قوماندانان ارشد نظامی که شاید به ارتکاب جرایم جنایی متهم شده بودند، وضاحت نداده است.

داکتران بدون مرز، اردوی ایالات متحده امریکا را به سهل انگاری جدی در حمله به شفاخانه این سازمان در کندز متهم کرده است.

جیسن کان رئیس اجرائیه این نهاد از نیویارک به خبرگزاری رویترز گفته که باید تحقیق مستقلانه در مورد حمله بر شفاخانه کندز صورت گیرد:

" خیلی برای ما هولناک است که آنها بالای هدفی حمله کردند که نمیدانستند کجا را نشانه گرفته اند. و این اساساً به آن معناست که غفلت بزرگ صورت گرفته و هدف نظامی از ملکی متمایز ساخته نشده است. و ما فکر می کنیم که این، به تحقیق بعدی مستقلانه نیاز دارد، نه به وسیله یک فرد که در بحران دخیل بوده، مانند حکومت امریکا. ما امروز خواست خود را برای تحقیق مستقلانه تکرار میکنیم. "

در حمله سوم اکتوبر از سوی قوای هوایی امریکا بر شفاخانه MSF که در جریان اشغال شهر کندز توسط گروه طالبان صورت گرفت، بیش از سی تن به شمول چندین کارمند شفاخانه داکتران بدون مرز کشته شدند.

جنرال جان کمبل قوماندان عمومی نیرو های امریکایی در افغانستان نتیجه بررسی اش را از حمله بر شفاخانه کندز عصر چهارشنبه اعلان کرد و گفت: این حمله یک "اشتباه انسانی" بوده است.

به دنبال این تحقیق، وظایف شماری از نظامیان امریکایی به حال تعلیق در آورده شد.

در این میان حمد الله دانشی سرپرست مقام ولایت کندز به رادیو آزادی گفت که طالبان در جریان اشغال کندز، از هر مکانی به حیث پناهگاه استفاده کردند و بلاخره شفاخانه داکتران بدون مرز هدف قرار گرفت:

" طالبان از شفاخانه، مسجد، مدرسه، مکتب، خانه های مردم از همه جا منحیث سنگر استفاده می کردند. و در آن روز جنگ، یقیناً بمباران نیرو های امریکایی بالای شفاخانه، به گمان اغلب در نتیجه بودن طالبان مسلح در داخل شفاخانه صورت گرفت. "

اما اردوی ایالات متحده امریکا تحقیق مستقل در مورد این رخداد را ظاهراً نمیپذیرد.

ویلسن شوفنر سخنگوی جنرال جان کمبل قوماندان عمومی نیرو های بین المللی در افغانستان میگوید: به باور آنها تحقیق تکمیل شده و منصفانه بوده است.

داکتران بدون مرز از کمیسیون بین المللی حقیقت یاب بشری خواسته تا در مورد حمله به شفاخانه کندز تحقیق کند.

این نهاد میگوید: در حال حاضر منتظر اجازه از سوی امریکا و افغانستان در مورد تحقیق است اما تا حالا هیچ یک از این دو کشور به درخواست کمیسیون بین المللی حقیقت یاب بشری توافق نکرده اند.

گزارش: جاوید نعیمی

XS
SM
MD
LG