لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۰۴

بیدار: استفاده از اطفال در صفوف مخالفین مسلح نگران کننده است


رفیع الله بیدار سخنگوی کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان
رفیع الله بیدار سخنگوی کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان

مشکلات کودکان در افغانستان با نداشتن فضای امن، عدم دسترسی به تعلیم و تربیه و خدمات صحی و کارهای طاقت ‌فرسا خلاصه نشده بلکه استفاده آنان در جنگ از سوی مخالفین مسلح حکومت نیز نگرانی های را بر انگیخته است.

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان استفاده از اطفال را از سوی مخالفان مسلح دولت در جنگ یک نگرانی جدی می‌داند.

رفیع الله بیدار سخنگوی این کمیسیون روز یکشنبه در صحبت با رادیو آزادی از مخالفین مسلح خواست تا معیار های جهانی حقوق بشر را مد نظر گرفته و از این کار شان دست بردارند.

وی گفت:
"اطفال در جنگ و منازعات نظامی نباید استفاده شوند آنچه که به مخالفین دولت ارتباط دارد باید عرف بین المللی جنگ را مراعات کنند چون در کنوانسیون های جینوا آمده که یک طرف جنگ ممکن مخالفین دولت باشد آنان مجبور اند که رسومات جنگ را مراعات کنند و اطفال نباید به هیچ بهانه یی در جنگ مورد استفاده باشد."

آقای بیدار گفت، با آنکه بارها از مخالفین مسلح خواسته اند تا از استفاده اطفال در صفوف شان خود داری کنند اما هنوز هم نوجوانان زیر سن در جبهات شان دیده می‌شوند.

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان می‌گوید، سازمان جهانی حقوق بشر، اطفال را از جنگ، انجام کارهای شاقه، خشونت و برخی موارد غیر قانونی منع کرده است.

این سازمان از کشور ها خواسته تا برای آینده بهتر اطفال زمینه تعلیم، خدمات صحی، فضای امن و زمینه فعالیت سالم را فراهم سازد.

این در حالیست که بر اساس گزارش ها، یک کودک که از سوی طالبان مسلح برای انجام حمله انتحاری گماشته شده بود روز شنبه از نزد طالبان فرار کرد و خودش را به پولیس فاریاب سپرد.

در عین حال بشیر صمیم رئیس شورای ولایتی بدخشان می‌گوید که آنان شاهد فعالیت شماری از اطفال در صفوف مخالفان مسلح دولت بوده و این موضوع آنان را نیز نگران ساخته است.

وی افزود:
"در بدخشان هم مشاهده شده که از اطفال زیر سن در صفوف مخالفان مسلح دولت وجود دارند از احساسات و عواطف آنان به عنوان یک ابزار منفی استفاده می‌شود و عملاً در صفوف مخالفین مسلح دولت وجود دارد."

گل محمد بیدار معاون والی بدخشان هم به رادیو آزادی گفت که در مربوطات این ولایت دیده شده که نوجوانان زیر سن در صفوف مخالفین مسلح علیه حکومت می‌جنگند.

قبل از این کمیسیون مستقل حقوق بشر و برخی از نهاد های ملی و بین المللی نیز انتقاد کرده اند که حکومت و مخالفین مسلح از اطفال در جنگ استفاده می‌کنند.

اما ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان مسلح در تماس تلیفونی به رادیو آزادی گفت، به افرادی که عمر شان کمتر از بیست سال باشد اجازهء فعالیت در صفوف شان را نمی‌دهند.

به گفته وی، حضور اطفال در صفوف شان خلاف احکام شرعیت بوده و اطفال نمی‌توانند به هدف شان برسند.

مقامات حکومتی نیز پیش از این گفته اند که افراد زیر سن در صفوف نیروهای امنیتی افغان حضور ندارند.

گزارش: آرزو غیاثی

XS
SM
MD
LG